— On Comms Design. From London

4 lectii de marketing intr-o duminica insorita

Cand te-a virusat complet domeniul in care lucrezi, nici duminicile nu mai sunt “libere”. Astazi, la 19 grade si pe un soare frumos iata 4 povesti de marketing intr-un areal de 5 km.

1. Pe Dudesti s-a deschis acum ceva vreme un restaurant chinezesc. Destul de repede restaurantul s-a facut cunoscut prin Happy Hour de la 12 la 17 si prin faptul ca mancarea nu e oribila, ba chiar unii sustin ca e pe locul 2-3 in Bucuresti. De astazi insa exista un concurent la 100 m distanta. Cum am aflat lucrul asta? Simplu: o tactica cu OOH targetat pe zona de relevanta (catchment area). Ce inseamna asta? in limbaj mirean, noul restaurant a luat o lampa chinezeasca similara cu cele care decoreaza restaurantul mai vechi, a agatat-o la 10 m in aval de restaurant si a plasat un semn mare care spune “Restaurant chinezesc / 50 m”. Mai stiu ca se numeste Pestele de Aur. Ptr ca outdoorul folosit era simplu, memorabil, bine plasat, folosind indicatori vizuali furati de la concurenta. Lectia 1.

2. Am trecut pe la Carturesti astazi ca sa arunc un ochi la targul de pantofi. Nimic interesant insa din ele 5-6 standuri mega culoase pe care le-am vizitat, la unul singur am fost rugata sa imi las adresa de email ca sa primesc oferte si promotii. La toate celelalte, designerii culi erau prea ocupati sa se intretina cu amicii lor merga culi care venisera sa ii felicite pentru participare. Eu chiar cautam pantofi si o sa ma uit pe siteul unicului producator care mi-a cerut adresa de mail si mi-a dat o carte de vizita. Events are about networking. Lectia 2.

3.  Aveam nevoie urgent de un router wireless ptr ca al meu s-a ars inexplicabil dupa 6 ani de folosire plenara. Pentru ca Mallul e aproape si exista un MediaGalaxy acolo am decis ca nu mai astept si ma duc pana la ei. Brieful meu era simplu: un router care merge bine cu Mac si lasa si un PC sa se conecteze in acelasi timp (am avut probleme) si nu foarte scump. La MediaGalaxy raspunsurile au venit fulminante si absurde: la cerinta mea de a primi un router viabil ptr Mac si PC s-a inteles Mac si mi s-a oferit un router Apple. Dupa explicatii, am fost condusa in fata raftului cu routere unde am stat impreuna cu doi (!!!!) angajati care cotrobaiau printre cutii si imi citeau din indicatiile de pe pachete. Nici unul nu stia daca routerele merg cu un MAC ptr ca pe cutie nu scria. Mi-au propus un router de 400 RON, cel mai scump ptr ca pe cutia acestuia scria OSX. Am refuzat. Le-am sugerat sa intram pe net sa cautam: au ridicat din umeri si in vreme ce eu ma logam pe telefonul mobil s-au facut nevazuti. Am ramas inconjurata de cutii si cautand singura pe net daca routerul dorit e compatibil. Nu mai calc la Media Galaxy. Pentru ca da, uneori vanzarea se face in magazin, nu pe net. Lectia 3.

4. La iesirea din magazin am cerut factura ptr routerul pe care il alesesem singura. Mi s-au cerut datele. Stiind ca am mai fost de cel putin 3 ori la ei am solicitat sa fiu cautata in baza de date. NU exista baza de date, “sistemul” nu le permite sa retina informatiile clientilor recurenti. Am dictat imbufnata datele firmei. Am plecat si nu mai calc pe la ei. Pentru ca loializare se face prin recunoasterea “repeat purchasers” si imbunatatirea experientei acestora. Lectia 4.

Radem noi de consultanti insa e clar ca ne trebuie o gramada. Sau sa mergem la chinezii de la Pestele de Aur ca acolo e clar ceva mai mult knowledge decat la MediaGalaxy.