— On Comms Design. From London

Bloggeri noi si bloggeri vechi

RCS RDS refuza sa imi dea internet asa ca ma muncesc cu alternative care m-au indepartat putin de firul normal de postare insa de la #bizsmscamp am venit cu tolba plina de idei de posturi noi si incet incet incep sa le transcriu “pe curat”.

Incep cu o cearta pe care o am frecvent cu Vali Petcu despre nevoia unei blogosfere puternice si cum contribuie bloggeri cu stat vechi si reputatie la conturarea acesteia. Imi aduc aminte de fiecare data cand am discutia asta cu Vali de o alta discutie avuta cu co-proprietarul unui shop de creatie caruia ii adresam intrebarea foarte simpla “cine o sa duca agentia atunci cand voi va plictisiti?”. Intrebarea se referea la un subiect mult mai larg, brandurile construite prin puterea unui lider si cum se pot acestea perpetua. Ce o sa fie Apple fara Jobs? Dar Virgin fara Branson? Cum traiesc agentii ca Headvertising, Friends, Gavrila & Asociatii dupa fondatorii lor?

La fel si cu blogosfera romaneasca. Ce ne facem cand Vali, Bobby, Manafu, Cetin, Sebi si ceilalti se vor plictisi de facut treaba asta? Cum o sa continue o entitate care in acest moment are contur pentru ca o tin de poale cateva nume? Cate bloguri generaliste or sa mai aiba forta primelor bloguri generaliste? Ca una e sa fii primul si alta e sa fii un me-too. Pana la urma intrebarea este daca, in blogosfera, brandurile personale contribuie si la constructia unui ecosistem.

Mie mi se pare ca nu. Mi se pare ca la toate conferintele la care merg sa ii ascult pe oamenii acestia pe care ii respect, ii admir si de la care vreau sa invat, vad tot mai multi oameni ca mine, oameni care vor sa invete de la bloggeri mari si care nu primesc nimic. Astept si am scris de atatea ori ca sper in formarea unei noi blogosfere, o comunitate cu scriitori tineri, fiecare cu crezul si proiectele sale. Problema e ca daca asteptam ca si acestia sa faca aceleasi greseli ca “greii” o sa mai treaca inca 5-6 ani pana se stabilizeaza inca 10 nume esentiale. Cine are timpul asta? Cine poate sa mai refaca acelasi parcurs ptr a ajunge la acelasi rezultat?

Anul viitor pe vremea asta, daca lucrurile s-ar petrece cum trebuie, ar trebui sa avem doua trei proiecte editoriale serioase puse pe picioare de bloggeri importanti si cel putin 5 nume noi in lista de probloggeri. Asta e ritmul.

Si la #bizsmscamp am vazut doar doua prezentari care se puteau reclama drept “tutoriale” de problogging, cea a lui Adi Ciubotaru si mai ales cea a lui Sebastian Bargau. Pr prima o gasiti aici si va recomand sa o cititi daca va ganditi cum sa va accelerati succesul ca bloggeri incepatori. Pe a lui Sebi nu am gasit-o la el pe blog si vedeti aici de ce, insa cred ca ar fi fost de mare ajutor daca totusi ar fi ales sa o urce undeva.

Ma gandesc eu ca daca vrei sa inveti despre blogging ajuta sa citesti pe marii bloggeri din afara insa ar ajuta si cateva idei de la cei din tara, si in afara de workshopurile de la Blogoree nu stiu unde poti face asta. Desigur, se poate face pe blogurile in chestiune. Asta daca bloggerii mari nu ar simti ca bloggeri mici vor sa le fure meseria. Eu ii zic educatie 🙂