— On Comms Design. From London

Bloggeri noi si bloggeri vechi

RCS RDS refuza sa imi dea internet asa ca ma muncesc cu alternative care m-au indepartat putin de firul normal de postare insa de la #bizsmscamp am venit cu tolba plina de idei de posturi noi si incet incet incep sa le transcriu “pe curat”.

Incep cu o cearta pe care o am frecvent cu Vali Petcu despre nevoia unei blogosfere puternice si cum contribuie bloggeri cu stat vechi si reputatie la conturarea acesteia. Imi aduc aminte de fiecare data cand am discutia asta cu Vali de o alta discutie avuta cu co-proprietarul unui shop de creatie caruia ii adresam intrebarea foarte simpla “cine o sa duca agentia atunci cand voi va plictisiti?”. Intrebarea se referea la un subiect mult mai larg, brandurile construite prin puterea unui lider si cum se pot acestea perpetua. Ce o sa fie Apple fara Jobs? Dar Virgin fara Branson? Cum traiesc agentii ca Headvertising, Friends, Gavrila & Asociatii dupa fondatorii lor?

La fel si cu blogosfera romaneasca. Ce ne facem cand Vali, Bobby, Manafu, Cetin, Sebi si ceilalti se vor plictisi de facut treaba asta? Cum o sa continue o entitate care in acest moment are contur pentru ca o tin de poale cateva nume? Cate bloguri generaliste or sa mai aiba forta primelor bloguri generaliste? Ca una e sa fii primul si alta e sa fii un me-too. Pana la urma intrebarea este daca, in blogosfera, brandurile personale contribuie si la constructia unui ecosistem.

Mie mi se pare ca nu. Mi se pare ca la toate conferintele la care merg sa ii ascult pe oamenii acestia pe care ii respect, ii admir si de la care vreau sa invat, vad tot mai multi oameni ca mine, oameni care vor sa invete de la bloggeri mari si care nu primesc nimic. Astept si am scris de atatea ori ca sper in formarea unei noi blogosfere, o comunitate cu scriitori tineri, fiecare cu crezul si proiectele sale. Problema e ca daca asteptam ca si acestia sa faca aceleasi greseli ca “greii” o sa mai treaca inca 5-6 ani pana se stabilizeaza inca 10 nume esentiale. Cine are timpul asta? Cine poate sa mai refaca acelasi parcurs ptr a ajunge la acelasi rezultat?

Anul viitor pe vremea asta, daca lucrurile s-ar petrece cum trebuie, ar trebui sa avem doua trei proiecte editoriale serioase puse pe picioare de bloggeri importanti si cel putin 5 nume noi in lista de probloggeri. Asta e ritmul.

Si la #bizsmscamp am vazut doar doua prezentari care se puteau reclama drept “tutoriale” de problogging, cea a lui Adi Ciubotaru si mai ales cea a lui Sebastian Bargau. Pr prima o gasiti aici si va recomand sa o cititi daca va ganditi cum sa va accelerati succesul ca bloggeri incepatori. Pe a lui Sebi nu am gasit-o la el pe blog si vedeti aici de ce, insa cred ca ar fi fost de mare ajutor daca totusi ar fi ales sa o urce undeva.

Ma gandesc eu ca daca vrei sa inveti despre blogging ajuta sa citesti pe marii bloggeri din afara insa ar ajuta si cateva idei de la cei din tara, si in afara de workshopurile de la Blogoree nu stiu unde poti face asta. Desigur, se poate face pe blogurile in chestiune. Asta daca bloggerii mari nu ar simti ca bloggeri mici vor sa le fure meseria. Eu ii zic educatie 🙂

Share this article Share on Facebook68Share on Google+6Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn3Digg thisShare on Reddit0
85 comments
  1. zoso says: 2011/12/1122:47

    primul pas e cel mai simplu: acceptarea liderilor şi dorinţa de a învăţa de la ei. după asta putem merge mai departe.

  2. Catalin Petru says: 2011/12/1122:51

    Suporta paralela?
    Sper ca ma tine bine memoria.
    Cred ca Jim Collins, cu Good to Great, zicea fain:
    – pentru a duce mai departe o entitate economica, leaderul tre’ sa-si creasca sub el alti leaderi.
    Altfel entitatea sufera, chiar fatal, dupa disparitia lui.
    Nu, eu sunt bun, eu stiu, voi restu sunteti ciuri buri executanti.
    De aceea felicit atitudinea ce-a inceput sa mijeasca la pro-bloggeri, inclusiv exemplele ce le-ai citat tu!

  3. vlad says: 2011/12/1122:51

    Bloggeri noi exista, o caruta doua trei patru, nu stiu de ce scrieti voi posturile astea, bloggeri noi nu exista pentru voi ca nu vreti voi, ca nu vreti voi sa-i acceptati, nu vreti sa-i cititi, sa-i cautati, sa-i invitati pe la evenimente.
    Voi o ardeti asa exclusivist, aruncati cu noroi codat in astia noi
    Daca faceti asta de ce mai vreti bloggeri noi, ce ar face bloggerii noi pentru voi ?

    • Bogdana says: 2011/12/1209:58

      Vlad, numai faptul ca ai scris un blog nu te face automat un blogger demn de urmarit. Daca cineva ar scrie cu adevarat bine, relevant, ar avea un brand puternic, ar fi observat. Nu e chestie de nevrut sa urmarim si sa citim. e mai mult chestie de “de ce as urmari ceva care nu aduce nimic in plus?”.

  4. Șerban says: 2011/12/1122:52

    De ce trebuie ca ÎNTOTDEAUNA să ai un model în viață? De ce să nu încerci să te reprezinți prin originalitate? Copiind de la altcineva te face mai bun?

    @Zoso: „acceptarea liderilor” sună comunist. Sau religios, dacă te crezi un zeu-wanna-be.

    • Bogdana says: 2011/12/1209:59

      Serban, nu discutam despre modele in viata, discutam despre oameni care au niste experienta si au invatat niste lucruri pe propria piele si care iti pot transmite acele lucruri. e diferenta dintre un profesor si un model.

      • Șerban says: 2011/12/1217:56

        Deci ar trebui să înjur lumea pentru că așa mi se pare mie normal, să scriu „român” cu 2 r, să am impresia că toți sunt proșt și eu sunt deștept, să am o ură față de țigani, să fiu hoțul care strigă „hoțul”?
        Cam astea sunt criteriile după care se aleg elevii care au învățat tot ce trebuie de la profesorii lor?

        • Cristi Mosora says: 2011/12/1218:13

          Serban, se punea in discutie ca bloggerii mici sa invete de la A-listeri, nu sa imite neconditionat tot ce nu le place la ei.

          Ai putea sa inveti de la Hitler cum sa manipulezi o multime prin discurs? Sau Hitler e prea sinistru pentru tine (plus ca nu iti place sa omori evrei in lagare de concentrare), asa ca o sa iti inventezi o noua metoda de a tine discursuri?

          Despre asta e vorba aici, blogosfera e slaba pentru ca bloggerii sunt prea mandri sa invete de la cei experimentati, si incearca sa reinventeze roata in curtea proprie. Toti bloggerii mici pornesc de la 0, cand ar putea sa arda niste etape mergand pe niste poteci batatorite deja.

          • Bogdana says: 2011/12/1221:39

            Cristi, i-ai raspuns lui Serban exact ce voiam eu sa ii spun. Multumesc!

  5. tudor CeMerita says: 2011/12/1122:58
  6. zoso says: 2011/12/1123:39

    şerban, eşti special şi explic: nu poţi invăţa de la unul mai prost ca tine. spre exemplu, eu nu aş dori să invăţ ceva de la un tip dat afara de la serviciu pentru probleme de comportament, tip care are impresia că e foarte deştept când de fapt pute prostia în el. aşadar, ca să înveţi ceva de la cineva presupune să accepţi întâi că acel cineva e mai bun decât tine. daca tu, de pildă, ai veni la un workshop ţinut de mine cu impresia (greşită) că eşti mult mai deştept decât mine, ai veni degeaba.
    m-am făcut înţeles?

  7. Șerban says: 2011/12/1200:16

    Înțeles, nu știu. Prost informat, cu siguranță!

  8. zoso says: 2011/12/1200:18

    nu ştii dacă ai înţeles. bravada ieftină. e de bine.

  9. Șerban says: 2011/12/1200:19

    Fratele cel mic nu e o sursă exactă. Dacă ai nevoie de demonstrație, îți fac legătura cu o sursă mai bună 😉

  10. zoso says: 2011/12/1200:22

    nu pierde prea mult timp cu asta. caută însă să înţelegi ce am zis mai sus. poate, cine ştie, absolvim grădiniţa.

  11. Șerban says: 2011/12/1200:26

    Tu crezi și înțelegi ce vrei. Te-ai amuza și tu dacă ai fi în locul meu și ai vedea pe unul care deține cunoașterea absolută scoțând astfel de perle pe care le crede doar un „cititor”, nu un cunoscător. E bine, totuși, să rămânem modești și să lăsăm pe alții să ne laude/înjure. E #doaroidee 😉 Din păcate, tu ai foarte mulți cititori.

  12. zoso says: 2011/12/1200:29

    nu e bine nici aşa. că am aflat că ăia care ne înjură au mereu dreptate, dar ăia care ne laudă sunt asskisseri. asta dacă eşti blogger. dacă eşti hater, ăia care îl înjură cot la cot cu tine pe blogger e prietenul tău.
    e complicat. mă rog, pentru mine, care am treburi. când eşti şomer pe motive de prea mult patos bănuiesc că ai timp să filosofezi pe tema asta.

  13. Șerban says: 2011/12/1200:36

    Să zicem că aș fi încercat să găsesc rostul și logica elucubrațiilor tale dacă nu aș fi știut, din experiență, că discuțiile cu tine sunt în stil „Yo Momma by MTV”. Microfonul e la tine!

  14. zoso says: 2011/12/1200:40

    găseşte un job. e mai util.

  15. Șerban says: 2011/12/1200:42

    Momentan sunt ocupat cu F5. Dintr-o problemă misterioasă, mailurile de pe acest blog vin în spam. Probabil e vreo problemă cu administrarea. Ups, I did it again!

  16. Radu Alexandru says: 2011/12/1200:46

    Mă așteptam ca articolul ăsta să genereze o grămada de comentarii de la bloggeri “wanna-be-remarcat”, dar se pare ca textele Bogdanei sunt lungi și “complicate”. Oricum, nu mă bag în seamă pentru a ieși în evidență, deși sunt și eu un mic de blogger de weekend.

    M-a intrigat în schimb ideea de acceptare a liderilor: a accepta că A-listerii se descurcă de minune în a avea cititori nu înseamnă a le copia stilul, punctuația și ideile. Mi-e total împotriva firii să scriu ca Zoso sau Arhi, dar asta nu înseamnă că nu apreciez/încerc să deslușesc cum de reușesc ei să genereze atâtea comentarii și vizite. Le analizez textele și, bănuiesc eu, îmi dau seama când reprezintă ceva ieșit din “inimă/gândire” sau când sunt calculate doar pentru a aprinde o scânteie. Bloggerii de succes chiar muncesc pentru a scoate ceea ce scot zi de zi, iar atunci când o fac se comportă ca în presă: cu gândul la cititori și la motoarele de căutare. Nu trebuie să-mi placă stilul și ideile lor, nu trebuie să le urmez în direcția pe care încearcă să o consolideze, dar pot să învăț care sunt secretele susținerii unei comunități. Originalitatea mea nu este știrbită dacă îi accept ca lideri/buni în ceea ce fac/capabili de a da o direcție.

    Problema e că, în toată analiza asta a mea, observ cum interesul marilor bloggeri din .ro este de a răspunde pe ici și colo “ecosistemului” personal (în scop de menținere), dar nu de a genera/observa noi talente care ar putea să le ia locul/să le țină partea. Un lider bun e acela care poate lăsa pe cineva în loc, iar până acum nu am văzut niciun child-blogger care să spună: am fost ghidat de X si/sau Y și datorită experienței lui/lor am astăzi Z cititori.

    Oricum, cred că întrebarea care se pune înainte de a alege de la cine înveți/pe cine urmezi, e legată de motivul pentru care vrei să faci asta. De ce un blogger mic sau inexistent ar vrea să devină blogger mare? Pentru influență, pentru bani, pentru a da el însuși o direcție (iarăși influență), sau doar așa, de dragul faptului că vântul bate în stânga și-n dreapta? Iar apoi, după ce te-ai decis, trebuie să identifici care sunt interesele modelelor pe care ai vrea să le urmezi, ca să vezi dacă se intersectează cu ale tale.

    • Bogdana says: 2011/12/1210:00

      Excelent comentariu! Multumesc.

  17. Dan P. says: 2011/12/1201:21

    Un blog este putatorul de cuvant al celui care il detine. Este ceva PERSONAL, are o identitate, deci nu vad de ce trebuie sa existe lideri. Sunt unii care cred ca detin adevarul suprem, ca nu s-a nascut un talent si o minte mai sclipitoare ca a lor, si altii care isi vad de treaba scriind bine.
    Stai linistit ca nu s-a nascut “blogaria” cu Zoso, Manafu & Co. si nici nu va muri cu impreuna cu ei. Talent exista peste tot, important este sa-l cauti unde trebuie!

    • Bogdana says: 2011/12/1210:01

      Dane, blogurile nu mai sunt de mult doar jurnal personal. Au devenit aproape noile ziare si din momentul in care faci bani din ceva e important sa stii cum te pozitionezi intr-un ecosistem. de-aia vorbim de lideri ptr ca lumea se plange ca banii merg unde nu trebuie

      • Dan P. says: 2011/12/1210:59

        Expresia “putator de cuvant” am folosit-o tocmai pentru a nu minimiza rolul blogului doar la functia de jurnal. Eu cred ca pozitionarea intr-un ecosistem nu trebuie sa fie legata de acceptarea unor lideri. Cine ii face pe ei lideri? Doar traficul? Ar fi bine sa ne obisnuim sa ne uitam si dincolo de trafic, sa vedem cine e omul din spatele blogului. Ti se pare OK sa descoperi un badaran care este ‘lider” doar pentru ca are trafic?
        Eu nu ma plang de faptul ca banii ajung unde nu trebuie, eu ma plang de aroganta, de lipsa de respect si toate astea doar pentru ca unii au inteles ca li se cuvin unele lucruri.
        Faptul ca unii blogeri nu sunt in A-list asta nu inseamna ca sunt mai prosti decat ceilalti si nu inseamna ca nu se vad anumite lucruri.
        A-list-ul a devenit o secta, un cerc inchis la care nu ai acces, ba, mai mult, nu mai ai voie nici sa critici sau sa ai pareri diferite. Asa nu e o directie buna! Este un fenomen similar cu cel din presa scrisa. Si crede-ma ca stiu ce vorbesc! 🙂

        • Bogdana says: 2011/12/1211:24

          Dane, nu stiu ce sa spun la observatia cu “badaranul care are trafic”. Prefer sa evaluez pe chestii obiective, nu subiective ca e mai simplu ptr toata lumea. Si la obiective e clar cine e lider

  18. Tre3i says: 2011/12/1202:37

    Daca accepti pe cineva ca lider, inseamna ca nu ai voie sa-l critici ?

    • Bogdana says: 2011/12/1210:02

      ba dimpotriva, insa articolul e mai mult despre o nevoie duala, in speta din partea pro bloggerilor de a intelege ca e datoria lor sa creasca oameni noi si din partea noii blogosfere de a accepta ca stiu si “cei batrani” niste chestii utile

  19. zoso says: 2011/12/1209:18

    e o diferenţă intre a critica, ceea ce e rar pe la noi, şi a mânca rahat nedocumentat, doar de dragul de a-i trage o muie unui blogger mare.

  20. madpinguin says: 2011/12/1210:04

    Ar mai fi un aspect. Piata cititorilor de bloguri, (sa-i zicem asa) creste intr-un anumit ritm, destul de lent, influentat de X factori.
    De ce nu mai sunt bloger mari? Pentru ca nu mai are cine sa-i citeasca. Toata piata e luata de cei cativa.
    Bloggeri buni si de nisa exista, continut se face, nisat sau generalist. Problema este ca n-are cine sa-i citeasca. Piata e oarecum limitata si creste destul de incet, iar cei mari, evident ca nu stau si iau si ei din aceasta crestere.
    Sansele celor mici sunt destul de reduse. Cu greu spre deloc, pot lua din traficul celor mari, iar batalia pentru putinii noi cititori e crancena.
    Vrem sa creasca blogosfera? Pe ce s-o construim daca n-avem consumatori.

  21. Cristian China Birta says: 2011/12/1210:06

    Io traiam cu impresia ca si prin Blogal Initiative ii ajuta pe multi bloggeri sa inteleaga mai bine (si aplicat, nu la nivel teoretic) cum sta treaba. Dar se pare ca mai am de lucru la explicarea si la promovarea a ceea ce facem noi acolo…

    • alexblogu says: 2011/12/1211:45

      La explicat, da! La promovare… cred ca e destul momentan.

    • Bogdana says: 2011/12/1221:41

      Si eu cred ca Blogal Initiative are intentii bune insa nu reusesc sa identific clar pe cei care o sa fie capul de pluton de la BI ptr noul val. Stii ca te rugasem sa pui o lista cu primii 10. Tot nu inteleg de ce nu se poate.

  22. Bobby Voicu says: 2011/12/1210:18

    Eu cred ca posibilitati sa invete cineva blogging exista. Sa devina mai buni bloggeri exista.

    Trebuie sa mai si vrei sa depui efortul necesar, chiar daca exista riscul sa ia 2-3 ani (poate chiar mai mult).

    Si oricat de original ai fi – sau ai vrea sa fii -, exista lucruri de baza pe care trebuie sa le faci in blogging, ca in orice domeniu, inainte de a-ti permite sa fii altfel. E ca la fotbal, daca vrei sa fii un bun executant de lovituri libere, trebuie sa inveti mai intai sa alergi, sa pasezi, abia dupa aia inveti sa tragi la poarta.

    @Bogdana: stiu ca tu crezi ca nu exista bloggeri vechi care sa vrea sa ridice blogosfera. Dar uite ca eu, de exemplu, fac asta de 4 ani lejer, daca nu chiar mai mult. Si nu am vazut prea multi facand cu adevarat efort, in afara de a scrie pe bloguri ca nu ii baga nimeni in seama. Numai gandeste-te ca la 4 workshop-uri in ultimele doua luni am avut doar vreo 30-40 de participanti. Din pacate, insa, un blogger “nou” vrea ajutor in linkuri si trafic, considera ca el deja are toate skill-urile necesare pentru a i se oferi asa ceva.

    Eh, articolul scris de mine in 2008 este la fel de actual, din pacate, trei ani mai tarziu:
    http://www.bobbyvoicu.ro/blogosfera-veche-si-blogosfera-noua-succesul-se-masoara-in-cm.html

    • Bogdana says: 2011/12/1221:43

      IO nu inteleg. tu nu citesti pana la final? n_am zis de Blogoree? 🙂 am zis. toata lumea stie ca e proiectul tau deci de ce ma certi? 😉

  23. Mihai Baboi says: 2011/12/1210:33

    Nu stiu ce sa zic. Eu stiam ca meseria “se fura” nu se invata. Nu stiu de ce ar trebui ca un A-lister sa ia un blogger mai mic sub tutela lui si sa-l invete ce si cum. Mai degraba ar fi util sa fie dispus sa raspunda oricui la niste intrebari, decat sa aleaga unul singur si sa-l “creasca”.

    Cu un pic de spirit de observatie (de care oricum ai nevoie ca sa fii blogger) poti sa inveti citind printre randuri ce scriu cei mari. Oricum majoritatea scriu despre blogging. Eu asa am facut; fara mare succes, e adevarat. Dar poate asta nu demonstreaza decat faptul ca nu am ce trebuie ca sa ajung A-lister.

    Nu cred ca un blogger ajuns sus “urcat” de un A-lister are energia necesara sa ramana acolo, indiferent cat de bine ar fi instruit.

  24. Andrei Monenciu says: 2011/12/1210:38

    Eu unul cred ca se pune accent prea mult pe ideea de blogger generalist. A mers in Geneza blogosferei, dar daca esti blogger nou, ar trebui sa-ti gasesti o nisa in care sa iesi in evidenta.

    Eu zic ca se strica piata tocmai din cauza ca multi bloggeri mici sunt prea bagati in seama de agentii, astfel ca nu mai simt nevoia sa creasca, sa produca content bun, din moment ce ei reusesc ce toti doresc, si nu au facut mare efort, inseamna ca sunt grozavi si nu au ce mai invata

  25. Valy says: 2011/12/1210:44

    E uneori asa de simplu raspunsul: liderii mai mult sau mai putin autoproclamati, trebuie sa mai lase uneori de la ei, sa nu dea impresia ca s-au nascut invatati, uneori sa lase aroganta ca nu e loc.

    Au muncit si unii inca muncesc ca sa fie acolo unde sunt ei, dar uneori e bine sa mai faca si altceva ca sa se asigure ca atunci cand ei se plictisesc (sau decad), cineva va duce mai departe treaba asta.

    Am zis in urma cu ceva vreme ca si “bloggerii mari” sunt oameni, dupa ce am ajuns sa ii cunosc personal pe toti A-Listerii mai sus numiti.

    Cand ajungi sa ii cunosti si sa iti dai seama ce si cum fac, altfel vezi “blogosfera”. Ce-i drept, cercul e destul de bine sigilat si daca privim strict din punctul de vedere material, banii sunt acolo si vor fi mult timp de acum inainte din “vina” agentiilor si brandurilor.

    Cert e ca trebuie gasita o solutie de mijloc ca sa poata si unii mai mici sau mijlocii sa guste din succesul celor mari.

    Am o propunere mai mult sau mai putin dubioasa: Cum ar fi sa existe un “proiect”, astfel incat timp de un an de zile fiecare dintre A-Listeri sa isi aleaga 3 sau 5 ucenici pe spranceana pe care sa ii sprijine din toate punctele de vedere: sfaturi tehnice/practice, linkuri pentru pornirea/cresterea traficului, dupa o anumita perioada includerea cumva in campanii, sa ajunga si la ei cativa banuti… Sprijin total timp de un an, un fel de internship mai mult sau mai putin platit.

    Ar fi dispusi astia mari sa faca asta? Nu sa dea din faima si banii lor ci sa tina “umbra” unor oameni alesi de ei, care dupa un an sa fie lasati liberi sa vedem daca acestia confirma sau nu…

  26. zoso says: 2011/12/1210:49

    settings » discussion » debifat Enable threaded (nested) comments levels deep

  27. zoso says: 2011/12/1210:49

    astapentru că şi bloggerii vechi au nevoie de sfaturi şi, dacă nu le zici mură in gură, cum fac cu tine şi cu bobby, nu se intâmplă nimic.

  28. Razvan O says: 2011/12/1211:04

    De fiecare data cand citesc un articol de genul e imposibil sa nu se “certe” cineva prin comentarii. Vad ca nici articolul asta nu face exceptie…. Si e pacat

    Strict la subiect… din punctul de vedere al unui “blogger” inexistent.

    Nu inteleg de unde toata dusmania asta, si lipsa de respect fata de unii sau de altii.

    E adevarat cum spunea Dan mai sus ca blogaria nu s-a nascut cu Zoso, Bobby, Manafu si mai stiu eu cine, insa nu ar fi ajuns unde e acum fara ei.
    Si daca nu erau ei, trebuiau sa fie altii, care probabil se comportau cam la fel acum.

    In orice domeniu ai nevoie de un nume de referinta, pe care sa-l imiti un timp, sau cum zicea cineva mai sus, sa vezi formulele din spate si mecanismele de gandire ce genereaza comentarii, trafic, influenta.

    Sau a doua varianta, sa faci exact pe dos fata de ce fac ei, si e posibil sa-ti iasa ca ai fi asa numitul original.

    Nu inteleg de unde atat de multa dusmanie, da.. Vali poate nu e exemplul perfect de blogger, poate e arogant, poate asta e doar o imagine pe care o afiseaza dar pana una alta genereaza mai mult trafic decat jumate din blogosfera asta “wanna be” la un loc.

    Asa ca pentru toti cei care sunt la inceput de drum si cred ca sunt pro bloggeri cred ca ar trebui sa inteleaga ca e o diferenta uriasa intre a avea niste abilitati de bloggeri si a fi unul, la pachet.

    Atata vreme cat o sa ne certam, si o sa fie ura asta fata de a-listeri, z-listeri si mai stiu eu ce litera din alfabet-listeri nu prea avem unde sa inaintam.

    Dar e ok, mereu o sa fie unii, poate ca mine… care prima oara vad efortul de cativa ani din spate si apoi oamenii de azi, care sunt cum sunt si datorita atacurilor continue.

    Ca e urat sa muncesti 4-5-6 ani si sa vina unii sa spuna ca de fapt eu pot sa o fac mai bine ca tine, atunci e normal sa fii arogant si sa spui un simplu fa-o.

  29. Alexandru Negrea says: 2011/12/1211:05

    1. Cred că e o problemă de abordare. Bloggerii de acum 6 ani nu au început să scrie pentru că aveau această perspectivă a câştigurilor financiare. De aia au şi avut succes cu bloguri generaliste. Au început să scrie pentru că simţeau nevoia, sau pentru că erau curioşi, nu aveau cu cine să se compare în România, nu existau barometrele actuale, au stârnit şi curiozitatea cititorilor în mod natural, şi-au construit comunităţi şi acum culeg roadele muncii lor.

    2. Asta cu recunoaşterea liderilor, de care vorbeşte Vali, e cam bullshit. Nu e nevoie să recunoască nimeni nimic ca să înveţe ceva de la tine, atâta timp cât ai un discurs coerent, argumentat, care are sens. Iar afirmaţia conform căreia succesul se bazează pe muncă susţinută nu e un discurs coerent. E o afirmaţie reală, dar nu asta înseamnă să transmiţi know-how.

    3. Bloggeri apar în fiecare zi. Unii dintre ei scriu bine şi ajung chiar să câştige bani (puţini, ce-i drept), din această activitate. Cu toate astea, bloggingul nu e încă mainstream, în adevăratul sens al cuvântului, deci nu putem avea nişte aşteptări atât de ridicate momentan. Dar vom ajunge şi acolo, no worries. Cred că 2012 va fi un an bun pentru online şi că vom vedea nişte proiecte interesante. Rămâne de văzut.

  30. Arhi says: 2011/12/1211:31

    e interesant ca desi e un articol mega comentat, nici unul din bloggerii ajutati/ridicati de noi de-alungul timpului nu ridica capsoarele. as fi fost curios de parerea lui makavelis, de exemplu

  31. zoso says: 2011/12/1211:39

    “Ar fi bine sa ne obisnuim sa ne uitam si dincolo de trafic, sa vedem cine e omul din spatele blogului. Ti se pare OK sa descoperi un badaran care este ‘lider” doar pentru ca are trafic?
    Eu nu ma plang de faptul ca banii ajung unde nu trebuie, eu ma plang de aroganta, de lipsa de respect si toate astea doar pentru ca unii au inteles ca li se cuvin unele lucruri.”

    pe mine mă sperie lejeritatea cu care oameni de care n-am auzit niciodată şi nu le-am făcut nimic direct (omorât pisica, futut nevasta, naiba ştie ce) îşi permit să mă jignească în cele mai oribile moduri şi care, odată primit răspunsul cu aceeaşi monedă, se dau loviţi, că se aşteptau ca eu să mă comport, pentru că, nu-i aşa, eu ar trebui să fiu un model.

    dan, ai ales să mănânci rahat la faza cu “s-au adunat pişcotarii a-listeri”, ţi s-a răspuns, ai continuat. greşeala nu e la mine, e la cel care şi-a permis să emită o judecată făra acoperire, din dorinţa de a fi cool. când i-a răbufnit în bot n-a mai fost cool.

    bădăranul nu stă să fie înjurat şi nu înjură aiurea. când vei realiza asta, vei fi un om mai bun.

    • Dan P. says: 2011/12/1211:52

      Sa inteleg ca ai raspuns pentru ca te-ai simtit cu musca pe caciula? Imi sustin in continuare chestia cu “s-au adunat piscotarii a-listeri” si se pare ca expresia “piscotarii” a prins si a devenit un brand! Daca nu ar fi un sambure de adevar, astfel de articole nu ar mai starni atatea polemici!

      Am si acum pe calculator replica pe care ti-as fi dat-o la materialul de la tine de pe site. Consider ca sunt deja un om mai bun ca nu am publicat-o!

      • zoso says: 2011/12/1212:00

        nu eram la eveniment, dar mi s-a părut deplasat şi neadevărat comentariul. practic, o răutate gratuită, venită de la un om aflat dincolo de gard. dacă erai la pişcoturi nu ai fi publicat, sunt sigur de asta.

      • andrei crivat says: 2011/12/1212:14

        poate sunt un pic offtopic, imi cer scuze. Dan, te inseli tare daca ai impresia ca “piscotar” a aparut acum si a devenit (lol!) un brand.

        Piscotari a devenit (lol!) un brand prin 95, cand au aparut piscotarii. Sensul corect al cuvantului “piscotar” nu are NIMIC in comun cu sensul folosit in blogosfera.

  32. Cristi Mosora says: 2011/12/1211:45

    Din pacate vad ca oamenii nu au inteles esenta articolului, nu au inteles nici ce problema reclama A-listerii. In continuare bloggerii mici se complac in razboiul bloggeri mari vs bloggeri mici. Ce ne impinge in acest razboi? Poate invidia pe succesul alorlalti, poate frustrarea “esecului” personal, sau poate pur si simplu strugurii sunt prea acri. Ideea e ca e mult mai convenabil sa dam vina pe acest “razboi” imaginar decat sa acceptam realitatea si greselile proprii.

    Blogerii mici (e fortata denumirea, ma refer la cei care nu sunt A-listeri) considera ca nu au ce sa invete de la cei mari, si mai degraba trebuie sa ii critice/sape, eventual incearca sa le dea si lectii despre cum ar trebui sa isi faca treaba. Asta e atitudinea gresita despre care vorbeste Zoso, dar vad din majoritatea comentariilor ca prea putini au inteles.

    Ultima data cand m-am lovit de treaba asta (J-blogger fiind), i-am aratat (prin chat, nu public) unui coleg ca are niste typos intr-un articol, iar el in loc sa zica mersi si sa corecteze, mi-a luat-o in nume de rau (atitudine gen “adica ce vrei sa spui, ca tu esti ala destept si eu sunt un prost?”), si a lasat intentionat articolul gresit, doar ca sa imi arate cine e seful. Prosti, dar mandri. Boala noastra, a romanilor, daca e sa generalizam putin.

    Concluzie: lipsa de profesionalism – asta cred eu ca tine in loc blogosfera, Bogdana. Orgolii marunte care primeaza in fata eficientei.

    PS. Parca ma simt vinovat pentru generalizarea de mai inainte: http://www.youtube.com/watch?v=w6Xtk7ALaUI

    • Bogdana says: 2011/12/1221:45

      Cristi, comentariile tale sunt spot-on. merci frumos ptr echilibru si concizie 🙂 like, +1, ce vrei tu 🙂

  33. Ciprian says: 2011/12/1211:49

    intotdeauna o sa inchid in secunda 2 un tutorial de problogging care-mi spune ca “viitorul nu mai e ce-a fost candva”. nu de alta dar nici trecutul nu o sa mai fie la fel. te-ai gandit ca aia care ar putea sa duca stindardul mai departe, atunci cand vad asemenea tampenii prefera, pe sistemul “te bagi in troaca, te mananca porcii”, sa-si caute de drum?

    ma doare burta de ras cand validati semidocti. iar dupa ce-mi trece, pentru cateva secunde, ma intreb de ce o faceti dar posibilele raspunsuri sunt foarte triste si trec mai departe

    @Zoso, Bogdana imi sugereaza un leader. Sa-l accept?

  34. zoso says: 2011/12/1211:51
  35. Cristi Mosora says: 2011/12/1211:55

    offtopic: comentariile sunt aliniate asa din cauza “nested comments”? Sau pur si simplu, aleator? Eu parca nu am dat reply la alt comentariu O.o

  36. zoso says: 2011/12/1211:58

    nu, sunt din cauza nested comments. dar proprietara blogului nu vrea sa dea disable la mizerie. că are impresia că bloggerii mari ii vor răul 😀

    • Bogdana says: 2011/12/1221:46

      am o dilema. un blogger mare imi zice sa dau si altul la fel de mare imi zice sa nu. ce fac? :)))

      • Armin says: 2011/12/1310:15

        Simplu, din css, se indenteaza cu doar 10px raspunsurile, nesemnificativ pentru cine nu cauta asta:

        .children { margin-left: 30px; }
        .children .children { margin-left: 10px; }

        Apoi problema lui cristi vine de la numele lung, asa s-ar putea seta latimea pentru detaliile comentatorului:

        .comment-meta { width: 100px }

        Iar daca stii ca sidebar-ul nu intra in zona de comentarii, poti baga urmatorul (altfel trebuie schimbat putin html-ul), sa fie full-width:

        #comments { width: 930px; }

  37. alexblogu says: 2011/12/1212:00

    Lipsa de respect pentru A-listeri e un fenomen tipic romanesc, care se manifesta in toate domeniile, nu doar la blogging.
    -designerii buni de la noi cu portofoliu serios nu sunt designeri buni, pentru ca doar fac colaje si fura vectori!
    -ala are succes in afaceri pentru ca cheltuie banii lu tac’su securist
    -prezentarea lu xlusecu de la nustiu ce conferinta a fost buna pentru ca a furat dumele lui seth godin

    poate ca ar trebui sa practicam si noi mai mult “live and let live”, sa ne vedem si de ale noastre.

  38. Cristi Mosora says: 2011/12/1212:01

    Cred ca are legatura cu lungimea numelor comentatorilor, si faptul ca coloana cu avatarul nu are fixed width. Asta nu o poate repara Bogdana pe loc, are nevoie de professional help. Vad ca nested comments a scos deja 🙂

    • Cristi Mosora says: 2011/12/1213:12

      nu a scos, I’m confused 😛

      • Bogdana says: 2011/12/1221:47

        stop being confused. nu am scos ca eu le citesc mai usor daca sunt nested si se pare ca toata lumea la fel 🙂

  39. dojo says: 2011/12/1214:00

    Bogdana, lumea vrea bani, nu munca. Sunt informatii, sunt catraliarde de articole bune sau proaste, sunt comunitati specializate. Pe blogoree e ceva lume, prea putina pentru ce nevoie de informare ar fi, am pe invatam.net categorie speciala pentru blogging. Scriu eu si vreo 2. In rest .. toti vor banii lui zoso, dar nu si munca sau studiul necesar. Nu te ‘faci’ blogger in 2 zile si nici nu cresti, daca stai sa astepti sa-ti pice para malaiata. SI NIMENI NU-TI DATOREAZA NIMIC! Vrei sa inveti? invata. Nu? Inceteaza sa astepti ca altii sa-ti faca treaba, sa dea consultanta gratis si eventual ‘profit share’ ca doar au de unde 🙂

  40. Gigi Contra says: 2011/12/1216:14

    Eu inca sunt bulversat la partea cu blogarii mari care ii ajuta pe cei mici. Zozo ma face retard, Arhi m-a ajutat foarte mult iar eu sunt la fel, nimic nu s-a schimbat. Insa cel putin in cazul lui zoso se intampla o chestie ciudata: orice ii aduce atingere (mai mult sau mai putin) este etichetat din voleu ca fiind retard sau hater, iar eticheta asta nu se justifica, are rol de sentinta venind de la un a-lister. Nu ma victimizez si nici nu critic musai, insa sigur este un ton constructiv?:)

  41. zoso says: 2011/12/1216:25

    atunci când îi explici unui om că greşeşte şi el refuză să schimbe articolul, că dă bine la seo, ei bine, aia se numeşte rea-voinţă. nu te victimiza, nu e cazul, eşti doar un alt român.

  42. Gigi Contra says: 2011/12/1216:36

    Nu, pe blog ai afirmat ca sunt retard apoi am schimbat circa 10 mailuri in care ai incercat sa imi explici ca ma insel si ca trebuie sa schimb articolul. De ce nu ai pus pe blog si explicatia data in mailuri, asa cum ai facut cu eticheta?
    Mi se pare ipocrizie sa stergi/modifici un articol deja publicat, logic este sa il lasi acolo si sa pui o modificare, ca lumea sa vada ca ai gresit si recunosti asta, nu sa ascunzi gunoiul sub pres.

  43. zoso says: 2011/12/1216:39

    ah, ce-mi plac oamenii care au nevoie de repetiţie. cum ziceam, am scris pe blog deja de două ori. faptul că tu nu vrei să modifici in nici un fel articolul tău arată că eşti un om de o calitate deosebită.

  44. Gigi Contra says: 2011/12/1216:56

    Intrebam de ce nu mentionezi sursa pozelor pe care le folosesti iar reactia ta a fost sa ma faci retard atunci, acum sa te lauzi cu eticheta pusa de tine si in 10 mailuri sa imi spui sa sterg articolul si ca ai scris despre asta pe blog. Ai refuzat sa imi dai un simplu link pentru ca cautand dupa “sursa poze” nu am reusit sa gasesc informatia dorita. Nu ti se pare mai normal sa fi dat un simplu raspuns, un link catre articolul in care mentionezi sursa pozelor, aratand astfel ca articolul meu este penibil? Eu privind la tine ca la cel mai de succes blogger roman, ce ar trebui sa invat la faza asta?
    Crezi ca e cazul sa reget ca sunt roman? O faci sa sune ca fiind ceva rau 🙂

  45. zoso says: 2011/12/1217:01

    e cazul să reciteşti mailurile alea. căpoşenia şi prostia nu ţin loc de adevăr. plus, mai are rost să comentez pe faptul ca ai preferat să porcăi şi să faci un pic de seo pe numele meu in loc sa mă intrebi pe mine?

  46. Gigi Contra says: 2011/12/1217:18

    Vrei sa sterg un articol pentru ca tu imi spui ca sunt retard insa refuzi sa imi dai un link? Eu nu am porcait, am pus o intrebare, tu vezi o afirmatie? Era o intrebare, puteai da un raspuns cu un link acolo sau la tine pe blog, e asa complicat? Uita-te cate raspunsuri au fost deja azi ca sa spui lumii cum te “porcaiesc” eu sau fac seo pe numele tau in loc sa spulberi nedumerirea cu un link simplu. Esti sigur ca eu ma victimizez?

  47. zoso says: 2011/12/1217:22

    http://www.zoso.ro/cum-twitteresti-eveniment/#comment-436307
    http://www.zoso.ro/eva-mendes/#comment-406201

    nu, tu ai făcut o afirmaţie voalată. eu ţi-am explicat că greşeşti. tu ai refuzat sa asculţi sau să înţelegei şi ai păstrat articolul, semn că nu prea conta ce spuneam eu. uşor de rezolvat. ai mai sus linkuri. oameni care au intrebat şi au primit răspunsuri.

    • Gigi Contra says: 2011/12/1305:41

      Mi-ai explicat ca gresesc? Asta e explicatia ta? http://www.zoso.ro/retard-roundup-13/
      Mai sus ai spus “am scris pe blog deja de doua ori” si arunci aici doua linkuri? Articolul meu e in 6 aprilie, cel in care ma faci retardat in 17 aprilie si linkurile sunt catre articole din iulie si noiembrie.In 17 aprilie ai realizat ca sunt retard pentru ca in iulie si noiembrie aveai sa comentezi si sa dai explicatii? Eticheta de retard este publica, poti arata si unde imi explici public greseala? Poti da link catre un articol unde explicai faza cu sursa pozelor sau press photos? Articol anterior celui scris de mine, nu comentariu de 2 cuvinte la 6 luni dupa el.
      In footer-ul tau scrie simplu “Toate textele si imaginile aparţin autorului, excepţie făcând cazul unde este menţionată sursa”. Pe acele “press photos” nu e mentionata sursa, nu inseamna ca sunt tale?
      Stiu, daca tu imi spui ca sunt retard este evident, daca eu as spune asta sunt hater pentru ca tu esti A-lister, right?

  48. Alexandru Negrea says: 2011/12/1221:56

    Ar fi frumos dacă nu aţi transforma articolul ăsta în câmp de luptă pentru bătăliile personale, că tot vorbeam de discurs coerent.

  49. george_c says: 2011/12/1221:57

    Vai, ce va mai dati apa la moara. Pana mai an Makavelis era considerat de catre Arhi drept unul cu oo si care poate “continua” blogosfera. Daca vrei sa afli ce se va intampla, citeste despre liderii URSS.

  50. Andrei says: 2011/12/1223:25

    Lasand la o parte eterna disputa dintre un blogger vechi si un blogger nou, cred ca oricat de nou ai putea tu sa fi tot n-o sa te caute nimeni si n-o sa te intrebe nimeni nimic. Ma intreb cat timp trebuie sa comentez un a-lister si cat timp sa scriu articole de buna calitate pana sa incep sa fiu cineva? Ok, in trecut era altfel, erau 100 de bloggeri in toata tara. Acum sunt 10000. Cred ca in final, asta e diferenta dintre un blogger vechi si un blogger nou. Acum 3 ani daca iti faceai blog erai super tare, ca mai erau putini ca tine. Astazi insa, cand toti au blog trierea se face mult mai greu.

  51. Krothal says: 2011/12/1223:41

    http://www.catavencii.ro/Cand-bloggerii-se-joaca-de-a-jurnalistii-si-de-a-dumnezeu_0_2177.html – poate mai generam niste discutii interesante pe tema asta ca altfel preia Zoso leadership-ul si pe blogul Bogdanei.

  52. Madalina Buzdugan says: 2011/12/1300:14

    Eu cred că sunt extreme – bloggeri mari care fac lucruri mari și bloggeri mici care fac lucruri mici. Ăia mari normal că rămân la același nivel, pentru că deja sunt sus, ăia mici fie își văd de treabă și cresc și ei ușor, ușor, fie dau din gură fără fundament.

    Acuma, zic eu, nu-i simplu ca doar ăia care merită să fie ajutați?

    Și mai cred că lucrurile se vor mișca când vor exista comunități în orașele din țară, comunități care ar putea să-și crească frumos și elegant proprii copii.

  53. george_c says: 2011/12/1302:55

    Vai, ce va mai dati apa la moara. Pana mai an Makavelis era considerat de catre Arhi drept unul cu oo si care poate “continua” blogosfera. Daca vrei sa afli ce se va intampla, citeste despre liderii URSS.

  54. Blogger de Sibiu | says: 2011/12/1308:33

    […] aşa cum ştiu ei mai bine. Dar le vom face.Articolul ăsta lung şi plictisitor se datorează Bogdanei. TweetSigur vrei să citeşti şi:08/12/2011 — Te scot la un ceai, cititorul meu drag. […]

  55. gaby says: 2011/12/1309:54

    Unde e securea?Vreau sa o ingrop odata cu Basescu.
    Eu nu inteleg de unde a pornit asta dar cu siguranta nu-mi place.Eu citesc si A-listeri cat si Z-listeri.Am de invatat cate ceva de la fiecare.De certat nu m-am certat cu nimeni si nici nu am de gand sa o fac

  56. Armin says: 2011/12/1310:20

    Apropos, cum traiesc companiile dupa fondatori (e.g. Jobs, Branson), nu cred ca e rau sa moara, ba chiar e solutia cea mai buna. Au avut succes fix pentru ca este un suflet la mijloc, asa se diferenteaza. Nu sunt niste entitati gri cu o comisie la carma.

  57. […] plecat de aici, un post in care Bogdana spune ca trebuie sa incepem sa ne crestem liderii de […]

  58. […] Anul viitor pe vremea asta, daca lucrurile s-ar petrece cum trebuie, ar trebui sa avem doua trei proiecte editoriale serioase puse pe picioare de bloggeri importanti si cel putin 5 nume noi in lista de probloggeri. Asta e ritmul. (via Bogdana) […]

  59. Piticu21 says: 2011/12/2200:51

    RCS RDS refuza sa imi dea internet // WHAT?!

    Unde stai? Am un baiat bun pentru tine in zona acolo. Buzz / sms me 🙂

    thanks 🙂

    [remember, am stat in tineretului, am cunostinte, apeleaza la prieteni]

  60. […] 1. Despre blogosfera veche si cea noua – LINK […]

  61. […] crezi în chestia asta… îți pui problema bloggerilor ce vin din urmă? Apropos și de ce zicea Bogdana o dată, că bloggerii mari nu se preocupă de ce vine din urmă și, probabil, după ei nu va veni […]

  62. […] foarte frumos, pentru mine, văzând cum se plânge de mila noului val de bloggeri care sărmanul, nu poate scoate capul la suprafață din cauza […]

  63. Bloggerii vechi și noi says: 2014/02/1216:56

    […] spunea într-un articol că se teme că nu va avea cine să le ia locul atunci când Zoso, Chinezu sau Manafu se vor lăsa […]

Submit comment