— On Comms Design. From London

Ce face un Social Media Manager/Consultant

M-am intrebat, si cred ca o fac si multi altii, ce face un Social Media Manager. Cred ca e cea mai la moda titulatura in ultima vreme, si ma tem ca termenul de Social Media Manager/Consultant este putin abuzat in cel putin doua directii. 1. Pentru ca se pare ca e usor si toata lumea stie sa faca acest job si 2. pentru ca se pare ca oricine are nevoie si urmareste sa angajeze pe oricine in aceasta pozitie.

Ca sa mai lamurim din treburi si sa mai taiem din avantul potentialilor SMM, iaca mai jos o scurta trecere in revista a responsabilitatilor de baza (insemnand cam ce trebuie sa faca un SMM fara imaginatie si intiativa, asa la prima mana) ale unui astfel de om in organizatie.

Lista de mai jos e compilata dupa ce am trecut in revista cam 20 de anunturi de job de pe monster.com de la cele mai mari companii din industriile telecom, farma, FMCG si am extras de acolo asteptarile lor de la aceasta pozitie.

Asadar, un Social Media Manager se ocupa:

• sa colaboreze cu departamentul de marketing si PR pentru a structura si transmite strategia de social media catre cei implicati – agentia de PR, comunitatile interne, management, alti stakeholderi, media etc

Pe romaneste: un SMM nu e un lone ranger care sta la beri cu bloggeri si se cearta cu marketing managerul ptr ca acesta nu iubeste blogosfera. Obiectivele lui sunt in conjunctie cu cele ale marketingului si ale companiei in general si, mai ales, obiectivele lui NU primeaza. Treaba lui include si evanghelizarea acestor obiective catre cei care ii pot da o mana de ajutor.

• sa coordoneze producerea si diseminarea de continut pentru social media la nivel local si global

Pe romaneste: nu e treaba lui sa stea sa astepte un comunicat de la PR pe care apoi sa il pitchuiasca si el pe FB sau la bloggeri. Omul trebuie sa alerge prin companie sa vada daca se iveste ceva demn de prezentant si de asemenea sa aplece un ochi la ce nevoi de informatie au comunitatile de social media si sa incerce sa le furnizeze aceste informatii prin negocieri cu comunitatile interne.
• sa coordoneze echipele PR interne si din cadrul agentiei pentru dezvoltarea de continut si activari pentru diversele canale de social media identificate ca fiind relevante

Pe romaneste: intai lamurim care sunt canalele de social media care ne ajuta si apoi lamurim ce fel de continut cer ele. Dupa care briefam agentia sa ne dea niste continut. Si cand vorbsc de continut, nu ma refer la comunicate de presa ci la orice fel de instrument de comunicare: webb apps, aplicatii FB, video, podcast etc

• sa actioneze ca manager day-to-day al comunitatii social media a companiei [day-to-day insemnand monitorizare, interactiune si activare constanta], gestionand si dezvoltand prezenta companiei in retele sociale si alte instrumente de social media [i.e. interactioneaza cu conturile de FB, Twitter si alte conturi din comunitati similare, posteaza si monitorizeaza comentariile pe blgourile relevante, asigura seedingul de continut in orice instrument de social media ]

• sa gestioneze un program de “Blogger outreach” insemnand ca stabileste relatiile necesare cu bloggerii relevanti pentru comunicarea companiei si dezvolta ambasadori de brand in randul acestora prin activitati specifice

Pe romaneste: nu-i suficient sa mergi la conferinte si sa dai carti de vizita la bloggeri. Se face treaba asta cu Blogger outreach in urmatoarele etape: 1. analiza blogurilor cu relevanta [relevanta se stabileste dupa 2 criterii, reach – adica au multi cititori, si afinitate – adica scriu despre ceva legat de ce face compania ta 2. contactul formal cu bloggerii identificati 3. briefing al agentiei de media si PR ptr includerea acestora in campanii ulterioare 4. comunicare constanta fara a face spam 6. evaluare la 2-3 luni
• sa devina o voce care sustine compania in comunitatile social media, recunoscuta ca atare si ascultata – se implica in dialog cu consumatorii si stakeholderii din aceste comunitati si furnizeaza feedback catre acestia acolo unde este necesar

Pe romaneste: omul asta trebuie sa aiba macar minimal o oarecare credibilitate in comunitatile cu care vorbeste. Asta se controleaza in doua feluri, 1. cand iti angajezi omul asta si 2. in functie de cum isi face el treaba enumerata la punctele de mai sus
• sa dezvolte, promoveze si updateze regulile si regulamentele interne referitoare la social media si motiveze si educe angajatii despre acestea.

Pe romaneste: cum ziceam si in postul de aici, omul trebuie sa isi pledeze cauza si intern si sa educe oamenii sa il sustina pentru ca altfel ajunge in situatia Gigi-Steaua, adica el, antrenorul, tot da sfaturi bune si vine finantatorul si da cu bata in balta, ba mai rau, il si concedieaza cand ii e lumea mai draga
• sa seteze masuratori eficiente si realiste, legate de obiectivele de business, pentru impactul programelor antamate in social media. analizeze, evalueze si raporteze rezultatele campaniilor din social media si sa asigure ca acestea sunt optimizate

• sa furnizeze in mod regulat feedback si insighturi despre companie asa cum au fost acestea rcoltate din comunitatile pe care acesta le monitorizeaza si sa incerce sa includa aceste feedbackuri si insighturi in setarea obiectvelor de business

Ma intreb sincer cati oameni in pozitiile de SMM au un proiect de comunicare care include pasii si elementele de mai sus. Sper sa fie cat mai multi si daca nu … you’re welcome :)))