— On Comms Design. From London

Cum sa te angajezi in publicitate cand esti la inceput

Doru a inceput o discutie interesanta cu articolul asta care e mai mult o eliberare a frustrarilor lui la primirea unei avalanse de CV-uri proaste ptr un job in publicitate. Realitatea este insa ca primul pas, momentul in care trimiti un document care sa te reprezinte e probabil unul esential in cariera ta ulterioara.

Cum Doru, zic eu, a vorbit bine despre cum raspunzi cu un email si un CV la o oferta de job, m-am gandit sa continui discutia cu cateva cuvinte despre ce si cum ar trebui sa notezi in CV. Important de subliniat – nu o sa va invat cum sa va faceti un CV ci mai ales cum sa va ganditi la un CV atunci cand il pregatiti. La fel de important – sunt o gramada de oameni de HR care o sa ma contrazica pentru ca am impresia ca managementul de resurse umane in Romania, chiar si in criza drastica in care suntem aici, e foarte mult despre “actualizarea” propriului potential – unde potentialul propriu poate sa insemene orice. Eu, avand in subordine multa vreme cativa oameni si functionand ca instrument de angajari si concedieri ptr o vreme, am invatat ca o companie are nevoie de resurse specifice nu de resurse generice care pot fi modelate in resurse specifice (tin sa subliniez ca am mai scris articolul asta in alta forma si acum vreo 2-3 ani dar se pare ca degeaba :)))

Asadar, sa zicem ca vezi un anunt pentru copywriter intr-o agentie de publicitate. Tu esti student, nu ai avut inca un job insa, fiind un student peste medie, ai activat vreme indelunga in organizatii studentesti, ONG-uri si altele si ai facut, tineti-va bine ptr ca urmeaza cuvantul cheie, “proiecte”. Pentru tine, “proiectele” sunt cea mai mare mandrie – ai facut de tooate, ai nopti nedormite la activ, ai folosit Photoshop si alte programe pe care le folosesc profesionistii, poate chiar ai pus mana pe un Mac, ai scris ppt-uri si ai organizat evenimente cu colegii tai. Daca esti student recent, in plus fata de cele enumerate ai mai “facut” si social media, adica ai facut o pagina de FB, ai scris postari, ai uploadat imagini, ai spamuit prietenii ptr like-uri, poate, realizarea suprema, chiar stii cateva randuri de cod si ai scris un mini site ptr organizatie. Toate aceste lucruri ar trebui, nu?, sa fie detaliate in CV-ul tau ptr ca esti, nu?, homo universalis si agentiile musai sa doreasca  un om care face totul.

O singura problema insa: postul este de copywriter. Iar un copywriter face mult mai putine chestii din cele pe care le faci tu insa le face in doua feluri care nu o sa reiasa din CV-ul tau de homo universalis: le face BINE si LE FACE PREFERENTIAL. De ce e important sa inteleaga angajatorul ca tu faci chestii de copywriter PREFERENTIAL? pentru ca nimeni nu mai vrea sa angajeze oameni cu ambiguitati mentale. “Imi place copy dar parca as vrea sa incerc si strategie…”, “am facut niste design dar acum ma preocupa mai mult programarea”. Ai avut 4+4 ani sa te hotarasti macar vag ce ai vrea sa faci IN PRINCIPAL, si cu siguranta la mine in firma nu este teren de experiementare. Nu acum cand e criza si clientii negociaza la sange ora de copy. Sigur, asa cum unii oameni se trezesc pe la 50 de ani ca le place sa faca sex mai degraba cu amicii lor decat cu nevestele lor, asa si tu poti sa descoperi ca desi te-ai pregatit sa faci copy, esti de fapt un strateg mai bun. Dar cand mergi sa iti oferi serviciile unei agentii important este sa oferi serviciile pe care agentia le cauta.

So, cand te apuci de CV gandeste-te ce din “proiectele” pe care le-ai facut se apropie cel mai tare de job description-ul pe care l-a postat agentia. E clar ca nu ai facut copywriting pur dar poate ai scris tu toate afisele, sau ai dat conceptul de site, sau ai scris textele de pe site. Mai e important sa inteleaga angajatorul ca tu te-ai pregatit in timpul facultatii ptr acest job. Deci descrie cursurile si lucrarile care au legatura cu jobul asta. Daca ai un blog esti pe calea cea buna. Daca blogul este despre design, nu prea. Daca blogul e scris bine, ok. Daca e mai ales cu citate din Jon Steel, not so much.

Publicitatea e o lume crunta si pragmatica desi, cu instrumentele-i specifice, reuseste sa se pozitioneze ca un paradis de relaxare si creativitate. In 2012 inca vreo 3-4 agentii or sa-si inchida portile. In 2010 profesia de strateg aproape a disparut sub presiunea costurilor si clientilor care nu mai voiau sa plateasca decat ce se vede. In 2011, estimez ca 1/3 din account management a trebuit sa adauge capabilitati de digital la lista lor de To DO. Oamenii lucreaza mai focusat, mai atent. In aceasta lume nu poti sa fii un om bun la toate, pentru ca nimeni nu vrea asa ceva. Lumea cauta un copy bun, un art bun si mult mai putini sunt dispusi sa te ajute sa te hotarasti. Sunt multi care sunt dispusi sa te ajute sa te faci un copy mai bun dar nu sa te decizi daca vrei copy au ba.

Asadar, cand te apuci de un CV cea mai importanta chestiune la care vrei sa te gandesti este “vreau sa fac jobul asta?” pentru ca nimeni nu mai vrea oameni care “vor sa faca publicitate”.