— On Comms Design. From London

Cum “te bagi” in digital daca ai experienta zero

Ma intalnesc frecvent cu oameni care, asaltati de lumea online la job, sucomba si decid ca e momentul sa “intre in digital” intr-un fel de reconversie profesionala fortata de circumstante. Fie ca sunt studenti sau oameni cu oarece experienta in marketing offline, intrebarea lor e mereu aceeasi “ce trebuie sa invat ca sa intru in online/digital marketing?”.

Pe mine ma lasa putin bouchebee intrebarea asta ptr ca nu m-am gandit niciodata care a fost parcursul meu de la planner de ATL offline la business developer online. Cumva lucrurile mi s-au intamplat, digitalul m-a prins incet si m-a tot dus cu el pana am ajuns unde am ajuns. Asa ca de cele mai multe ori la intrebarea asta improvizez raspunsul.

Cu toate astea mi se pare important sa existe un punct de plecare ptr orice om care vrea sa “faca digital” si desi o sa vi se para ciudat cred ca primul popas trebuie sa fie pagina asta de pe wikipedia: Internet Marketing. Oricine vrea sa intre in online si sa faca marketing acolo trebuie sa inteleaga ca marketingul pe Internet are zeci de subdivizii si fiecare necesita un alt set de skilluri si e bine sa intelegi in ce directie vrei sa mergi inainte sa incepi sa citesti orice altceva.

Un al doilea pas important in “intrarea in online”, este sa iti dai seama daca esti om de productie sau om de relatie. Nu sariti, omul de productie suna prost insa e important. In general, prin om de productie inteleg un digital worker care “genereaza” /”produce” ceva, ceva putin mai tangibil decat  simple conexiuni, cum ar fi un design, planuri de interfata, cod, copy, concepte de creatie. Un om de productie digitala poate fi un programator, un UI designer, un copy editor, un designer, un motion designer etc. De subliniat aici ca in general, oamenii de productie in online, ca si peste tot de altfel, trebuie musai sa aiba macar un skill special dezvoltat ptr treaba pe care o fac: vreau sa zic prin asta ca e greu sa ai diploma de filolog si sa vrei musai sa faci programare. E cumva mai usor daca ai terminat cibernetica sau macar liceul de informatica.

Pe de alta parte oamenii de relatie sunt cei care construiesc conexiunile in online, adica oameni care genereaza strategiile de comunicare, cei care fac blogger outreach, cei care fac account management, angajatii insarcinati cu monitorizarile, cu analiza de metrice sau cu simplul embedding de content atunci cand faci seeding. In general acesti oameni trebuie sa stie cate putin din ce stiu cei de “productie”  dar mai ales sa fie organizati, sa aiba niste notiuni esentiale de project management si data mining.

Facand niste corelatii simple intre ce tip de om vrei sa fii in online si tipologiile de marketing pe Internet pe care le explica Wikipedia, poti ajunge destul de simplu la o multime cu mai putine necunoscute decat la inceput. Odata stabilita directia in care te indrepti, e mai usor sa gasesti resurse de invatat:

– ptr omul de productie creativa – vezi cine a luat premii la Webby, le cauti siteurile, le cauti blogurile si incepi sa sapi de acolo (BBH, Poke, Mother, AKQA sunt cateva de inceput asa)

– ptr omul de productie tehnica – […] aici m-ati pierdut evident, insa din cate stiu exista formuri specializate in limbajele de programare cele mai uzitate in proiectele online, si evident ar fi bine sa stiti api-urile de la FB, Google Maps si ceva programare ptr interfata mobila ca doar aici e viitorul

– ptr omul de relatie via strategie – incepeti prin a citi toate cartile din sectiunea Books de pe blogul asta si apoi luati blogul lui Faris Yakob la mana si scoateti de acolo ce mai e de scos :); dupa care puteti trece la blogul wearesocial si sa sfarsiti cu niste prezentari analytics de la ivantage (le gasiti pe slideshare)

[va urma]

PS: am vrut initial sa nu dau niciun link in articolul asta numai ptr a ii lasa pe cei interesati sa isi exerseze doua dintre calitatile esentiale ale unui “lucrator” in digital: curiozitatea si strategiile de cautare. Mi-am dat seama insa ca e mult de cititi si asa …

Share this article Share on Facebook
Facebook
31Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Digg this
Digg
Share on Reddit
Reddit
0