— On Comms Design. From London

De ce nu votez anul asta – chestie de marketing

Sunt sigura ca orice as scrie despre politica nu e bine. Nici daca votezi nu e ok, nici daca nu votezi, nici daca votezi la misto. Ma intereseaza mai putin asta, cat ma intereseaza ce ar trebui sa ma intereseze pe mine, respectiv cum si de ce s-a comunicat cum s-a comunicat in campania asta politica.

Va mai aduceti aminte acum ceva vreme cand politicienii descoperisera social media si incepusera toti sa isi faca bloguri si conturi de Facebook si siteuri cu joculete simpatice? Nu vi se pare ca la alegerile astea nimeni nu s-a mai stresat masiv cu trendinerii pe internet? Ma intreb de ce? Sa fie pentru ca oamenii de la research de la partid si-au dat seama ca social media nu ajuta decat cand ai un mesaj corent si de bun simt si oarestece background de activitate constructiva in spinare? Lucru pe care nu cred ca il aiba vreun candidat. Sau sa fie pur si simplu pentru ca, asa cum o arata si restul campaniei, politicienilor pur si simplu nu le mai pasa.

Cred totusi ca lucrurile pe care le vedem pe strada in perioada asta sunt rezultatul unui dezinteres complet cauzat de o ruptura majora intre realitatea lor si realitatea noastra. Asta e concluzia mea dupa ce am stat putin cu ochii pe panourile electorale si pe la emisiunile dedicate subiectului. Cum altfel sa interpretezi sloganiada absurda cu care ne intalnim la tot pasul, care nu are nici in clin nici in maneca cu ce se intampla in viata reala. Cui, in afara de celor cativa ciudati care se mai uita cu entuziasm la emisiunile de la televiziunile de stiri (si subliniez aici cu entuziasm ptr ca stiu ca ratingurile de la televiziunile in chestiune sunt in crestere, dar am dubii majore referitor la participarea cognitiva a celor care se uita) ii mai pasa de razboaiele sau armistitiile care se petrec intre partidele de la noi? Eu nici macar nu mai inteleg care partid e de stanga si care de dreapta, care e la putere si care in opozitie. S-au facut atatea aliante si atatea compromisuri incat nu ai ce sa intelegi din ideologia promovata. Si macar daca ar fi ideologie. Macar asta. Dar ce vad pe panourile electorale sunt doar atacuri la adversar, mistouri si raspunsuri la o polemica pe care numai ei o inteleg si numai ei o poarta.

Au nu stiu cat la suta oameni noi? Cine are, realmente, o problema cu cati oameni noi intra o politica?!! Asta ne doare acum? Ca nu avem oameni NOI care sa se certe la televizor? Ca doar altceva nu par sa faca.

Vor sa faca istorie? Cred ca au reusit deja. Dincolo de absurdul eroism al unei lupte nationale demne de Mihai Viteaza pe care sloganul asta o presupune si care e dovada de nimic mai putin decat sminteala, istoria a consemnat deja o serie de iesiri din peisaj pe care nu le vom uita in curand. Din pacate nici unele nu de bine.

La datorie pentru Romania? Asta in conditiile in care daca intrebi omul de pe strada la ce sunt buni politicienii primul lucru, nepromptat cum zic oamenii de cercetare, este “la furat” sau “la dormit”?

Le pasa de legea caldurii? Cine a auzit de legea asta? cand s-a discutat ultima oara legea asta pe Facebook care reuneste in jur de 5 milioane de votanti cu acte? Despre problemele care se discuta le pasa? Scria Mixich despre “reteaua citostaticelor”. Nu se poate sa nu fi prins vreun postac de la partid ca subiectul a percutat. S-a gandit cineva ca asta e un insight? Dar comunitatile de biciclisti care fac mars dupa mars. Dar oamenii care ies din facultati si nu au joburi? E suficient sa stai o zi pe Facebook sa prinzi 100 de insighturi. Dar nu cred ca le pasa.

Ma intreb sincer cine face aceste campanii? Nu cred ca un copywriter cu scaun la cap ar fi putut inventa asa ceva fara sa fie serios spalat pe creier. Nu am vazut o lipsa mai acuta de insight, de intelegere a problemelor reale, de apel la emotiile sincere ale omului de cand ma stiu. Se citeaza legi de care nu a auzit nimeni si nu-i pasa nimanui, se scriu slogane in limbi straine ca si cum romanul de rand a inteles mai mult decat ca UE este un loc de unde politicienii pot delapida bani prin firmele nevestelor lor si de unde omul de rand primeste circulare care indeamna la austeritate. Se mentioneaza zeci de kilometri construiti intr-o tara care are nevoie de mii, si terminale intr-UN aeroport de unde oamenii se grabesc sa plece in alte tari.

Explicatia e simpla – ei stiu ca noua nu ne mai pasa. A fost nevoie de niste scris pe pozele mari de pe panouri si atunci s-au inventat slogane gaunoase si lipsite de relevanta.

In The Newsroom se spune ca o tara nu poate avea un avantaj mai mare decat un electorat informat. Am mai spus-0 si o repet, in acest moment, eu si mii ca si mine reprezentam cel mai mare pericol pentru o tara, un electorat complet dezinformat si carui nu-i mai pasa ca este asa.

 

Share this article Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Digg thisShare on Reddit0
12 comments
  1. Adrian says: 2012/12/0910:44

    Bine ai spus la final, nici pe mine nu ma intereseaza politica romaneasca, si sunt mii de motive pentru care nu vreau sa ma duc la vot. Dupa razboiul lor mediatizat peste tot in presa acum vin si cersesc un vot pe strada sau la tv. NU mai merge de data asta.

  2. Eduard Vikingul says: 2012/12/0912:07

    Eu votez… mi s-a făcut deja prea tare scârbă de chelia lui Băsescu și știu că votul meu va fi pentru el ca o toporișcă în cap.

  3. […] spune ca nu va vota. Eu numai ce-am batut troienele ca sa merg sa votez. Cat de multe s-au intamplat in […]

  4. ioan says: 2012/12/0923:56

    Mi-a placut articolul. Pentru ei, adica politicieni, exista un rezultat al campaniei de “marketing”. Dar pentru noi, restul, ce exista? Ce ramane?

  5. dojo says: 2012/12/1010:54

    Bogdana, nu ai cu cine. Aia cativa informati care ofera un insight, ca tot iti place acest cuvant 🙂 nu conteaza. Pentru ca ei sunt exact electoratul ala informat de care nu are nimeni nevoie. Ei au nevoie de slugi. De iobagi. De oameni care voteaza cu cine zice dom’ primar din sat. De oameni care nu voteaza un om cu dizabilitati ca nu-i normal. de oameni care voteaza pe o sticla cu ulei. Asta se doreste, asta s-a obtinut.

  6. Ioan says: 2012/12/1012:11

    Mi-a placut articolul. Include multe din intrebarile si dezamagirile mele legate de dilema “si eu cu cine votez”? Dpdv al strategiei de marketing admit ca sunt eficienti, atat timp cat oamenii ii voteaza, si un Dan Diaconescu obtine un procent de pest 10%. Imi amintesc de o vorba a lui Brucan care m-a deranjat cand a zis-o dar ii dau dreptate acum.
    In concluzie, atat timp cat au rezultate, volens – nolens recunosc ca strategia de marketing a clasei politice este eficienta. Asta nu inseamna ca ajuta Romania. Interesul clasei politice este contrar din acest pdv. Ii intereseaza doar un electorat usor manevrabil, ca in bancul cu Stalin si gastele. Deci, de ce ar schimba ceva?
    Pe mai departe raman cu intrebarea “ce facem coane Mitica?”.

  7. Paul says: 2012/12/1012:47

    Cred ca sintetizezi perfect optiunea celor care mai au ceva materie cenusie. Nu s-au mai agitat pentru ca stiau de la inceput care vor fi rezultatele iar mesajele, de obicei, sunt scrise in-house (cunosc cateva exemple).

  8. Unu says: 2012/12/1013:37

    Aici intervine problema democrației: votul unui om informat este egal cu votul dat pe o sticla de ulei. Și atunci de ce ar mai conta câteva milioane (teoretic) de proști care stau pe net toată ziua și dau like&share la zgomot? Mai ales după ce s-a cuantificat destul de exact efectul și greutatea netului – vezi campania lui Nicușor Dan. După așa rezultate aș fi procedat fix la fel, dacă aș fi fost în postura să iau această decizie.

    În altă ordine de idei, e sărăcie mare în țara asta, Bugdana. Chiar dacă unii dintre noi o ard cozy pe la cafenele și au preocupări de responsabilitate socială, majoritatea votanților se târâie cu greu de la o lună la alta. Mai sunt și otrăviți sistematic prin alimentație, televizor, și veninul acumulat în societate.. și uite cum rezultă votantul perfect, pe care-l duci unde vrei tu cu costuri minime. Te-a surprins campania? A funcționat! Și pentru că s-a ajuns aici, suntem toți vinovați pentru că nu colaborăm, pentru că nu suntem uniți, ba mai mult, unii se consideră cumva superiori și pe deplin îndeptățiți să se folosească de status-quo, ba chiar și-ar dori o mai mare indobitocire sistematizată. Și uite cum ne canibalizăm sub sloganul “it’s just business” conform ideologiei individualist-scarcitist(ă), și care într-un final ne va duce pe toți în același loc și la același nivel.

    Iar în final, care-i diferența între cel care vinde otravă pe bandă rulantă și cel care vinde politică? De ce multora li se pare acceptabilă existența reclamelor mincinoase în media și a produselor ce reprezintă un pericol real și imediat pentru sănătatea publică în supermarket dar vociferează când e vorba de bullshit-ul politic? Alegeri politice sunt din 4 în 4 ani, însă alegeri personale putem face zilnic. Dar nu, nu le facem, pentru că suntem spălați pe creier – ba chiar îndrăznesc să spun că noi ăștia din “social media” suntem cei mai spălați. Asta cu toată deschiderea noastră la nou, și cu toată tehnologia din spatele fiecărei decizii pe care o luăm.

    Dubla măsură, ipocrizia și sărăcia îngroapă România.

  9. Vlad says: 2012/12/1014:28

    Terminand stiintele politice ca studii masterale, imi dau seama cam cat de important este sa votez. Participand la alegerile pentru deputati acum ceva timpca onservator din partea PDL, stiu cat de usor se FALSIFICA VOTURI LA URNE chiar cu ajutorul celor de la BEC. Dar nu asta este important. Ceea ce conteaza este ca suntem adusi in fata unor nonvalori, aidome umbrelor din mitul lui Platon, pe care morala si institutia civica mentala ne obliga sa ii votam. Sau sa alegem din ei, sa ii cernem ca pe boabe de mazare stricate mai mult sau mai putin. Cea mai buna metoda ar fi boicotul total- nimeni nu merge la vot. E posibil sa functioneze dar imposibil de aplicat. In final, treaba asta cu votarea seamana cu activitatea unei prostituate. Cele care cunosc profilul clientului, care nu sunt de inlocuit costa mult si isi ale clientii. Cele care nu poseda nimic din cele de mai sus aleg orice pentru o suma derizorie si sunt cunoscute ca si traseiste.

  10. Ruxandra says: 2012/12/1019:20

    Cateva ganduri:
    1) Romania nu este o tara unde social media a atins acel nivel de raspandire incat sa conteze. Inca.
    2) Votul este important si trebuie exercitat ca atare. Daca nu iti place niciunul dintre candidati si vrei ca parerea ta sa conteze, solutia nu este sa te abtii de la a merge la vot, ci mergi la vot si invalidezi votul. Cu alte cuvinte, iti asumi decizia si o faci vizibila.
    3) Nicaieri politica nu e o fata inocenta sau vreo intelectuala. Ne-ar ajuta pe toti sa nu mai fim asa de scarbiti de Romania, si nici atat de entuziasti cand vorbim despre alte tari. Ne va face mai pragmatici si mai implicati.

  11. ioan says: 2012/12/1100:11

    Nu cred ca participarea la vot si invalidarea voluntara a votului va da un mesaj clar ca nu consider ca avem o clasa politica capabila sa ne duca acolo unde dorim sa ajungem. Un vot invalid poate insemna la fel de bine si neatentie sau mai rau, prostie. De asemenea un vot invalid poate fi raportat in folosul clasei politice. Chiar imi amintesc un caz de ce inseamna “interpretarea rezultatelor”. Nu mai tin minte cifrele, dar din 100 de alegatori eligibili un nr de 40 nu vin la vot, 10 voturi sunt anulate si din restul candidatul X primeste 30. Concluzia candidatului: la o participare la vot de 60% am castigat cu 60%. Si asa a castigat 6% dintr-un condei.
    Consider ca buletinul de vot ar trebui sa contina si o rubrica “nu ma reprezinta nici un candidat din cei listati”. Ar fi un pas spre o democratie mai puternica, putind sa-ti exprimi corect opinia. Actualmente trebuie sa aleg o persoana dar poate eu nu cred in nici una. Sistemul actual de vot poate fi imbunatatit, problema este ca nici un partid nu ar accepta o imbunatatire a democratiei de buna voie. Scuze daca mesajul este prea lung, ar mai fi multe de zis 🙂

  12. rcaobligatoriu says: 2012/12/2718:28

    sunt curios ce o sa faca actuala putere din Romania , iar daca dupa 4 ani de mandat mai avem tupeu sai votam 🙂 , deci si eu sunt contra votului , macar stiu ca nu i-am facut cu burta mare . Singurul mod in care ma vor face sa votez este sa candideze un strain pe postul lu Basescu , iar in parlament sa fie muuuuuult mai putiti parlamentari ( maxim 50 ) 😀

Submit comment