— On Comms Design. From London

De ce Redescopera Romania e un proiect bun

Ati observat cum in ultima vreme brandurile se construiesc din ce in ce mai greu pe termen lung si asteptarile noastre de la branduri sunt mult mai mult la nivel micro decat la nivel macro? Era o vreme cand discutam mai ales despre campania de vara a unui brand pe care il urmaream. O reclama buna era suficienta pentru a “mentine conversatia” luni bune. Astazi discutia s-a mutat la nivel mult mai direct si mai personal. Te intrebi de ce nu ti-a raspuns brandul favorit la un Tweet sau la comentariul de pe wallul de Facebook. “Gradul de separare” dintre un individ si un brand este 1 la 1. Daca televizorul a adus brandurile mai aproape de comsumatori, epoca digitala a transformat orice discutie intre-un dialog one-2-one.

Asteptarile noastre nu mai sunt ca brandurile sa rezolve probleme de produs, de grup, de industrie. Asteptarile sunt sa rezolve problema pe care o avem noi atunci, la noi in bucatarie. Nu-mi merge televizorul, ma duc sa vorbesc direct cu RCS pe wallul lor de FB, nu mi-a placut aroma chipsurilor, pot sa votez ce aroma sa se produca pentru sezonul urmator. Brandurile sunt “nasi” la nunti de oameni obisnuiti, creeaza campanii pentru o singura persoana.

Asteptarile nu sunt ca brandul sa ne lase cu gura cascata in fata unui ecran ci sa ne rezolve o problema, implicandu-se direct, personal in viata noastra.

Cand am terminat tura de Redescopera la care am participat, m-am entuziasmat nostalgic despre lucrurile pe care proiectul le dezvolta si pe care oamenii care nu sunt fizic acolo nu le pot vedea: genul de camaraderie care se creeaza intre participanti, cunoscutul de oameni noi si faini, “strangerea randurilor” in blogosfera, agregarea de sentiment in social media prin hashtaguri. Toate aceste efecte insa sunt la nivel micro si vorbesc mai ales insiderilor. Si asta face din Redescopera un proiect util ptr social media outreach DAR nu neaparat un proiect bun pentru brand.

Si aici vine clenciul de care mi-am dat seama numai in vara asta. Motivul principal pentru care Redescopera este un proiect bun, motiv pe care noi, cei implicati il uitam in efuziunile sentimentale despre prietenii legate, seri petrecute la povesti si ceai cald, bondingul din Dustere, este ca furnizeaza, direct, simplu, mult cautatele si laudatele trusted peer suggestions si organizeaza informatia dupa nevoi, locatie si incredere (care sunt, va ramintesc, cei trei mari piloni ai web 3.0)

Va retrimit la zilele eroice ale Facebookului cand discutam cu totii despre potentialul cautarii prin peer recommendations, cand ideea de continut indexat pe baza endorsementului de catre oameni pe care ii cunosti era noul Sfant Graal. Forta Facebook s-a construit pe acest miraj: pe posibilitatea unui web condus de continut validat de prieteni vs continutul validat de multime. Butonul de like, butoanele de Share, noul introdus +1, care modifica modul in care continutul este afisat, se bazeaza pe aceeasi idee.

Redescopera construieste pe acelasi algoritm. Calatoresti prin recomandarile unor oameni in care ai incredere. Vacanta mea de vara s-a construit cu Redescopera, pentru ca, plecand fara planuri mari am folosit traseele si indiciile oferite de Redescopera ca sa ma plimb prin Dobrogea, Delta si litoral cautand sa regasesc acele locatii care impresionasera fotografii exceptionali luati in Dustere sau care generasera posturi emotionale in bloggeri care de obicei nu scriu asa.

In felul asta am interactionat direct nu cu un grup de prieteni care se plimbau cu niste Dustere, ci cu cateva branduri care m-au ajutat sa am o vacanta de exceptie desi nu=mi planificasem neaparat mare lucru. Pozele doveditoare sunt aici.

Si e musai sa spun la final Redescoperă România este un proiect Petrom, impreuna cu BCR, Dacia, Romtelecom, Paralela 45 şi Muzeul National al Taranului Roman.  Gasiti toate locatiile aici, si puteti sa urmariti proiectul prin hashtagul #dinRomania pe Twitter. In plus exista si o aplicatie de iPhone/Android de descarcat ptr cei care au deviceuri compatibile.