— On Comms Design. From London

Epuizare prin social media

Astazi am participat la conferinta BIZ Top Social Brands 2011, in cadrul careia s-au prezentat rezultatele studiului TSB care ierarhizeaza brandurile romanesti in functie de proactivitatea si notorietatea lor in social media. Dupa cum vedeti din poza de mai sus, imprumutata cu bunavointa lui Cristi de pe manafu.ro, locul I este ocupat in continuare de Vodafone, urmat indeaproape de BCR, Microsoft, Petrom si Avon (intrare fulminanta direct pe locul 5). Intreg topul pe siteul Revistei Biz.

 

Am apucat sa spun si eu doua vorbe in a doua sectiune a conferintei, despre un subiect care ma “haituieste” in ultima vreme si anume epuizarea in si prin social media. Prezentarea completa aici insa ma tem ca vorbele de pe langa ea lipsesc si de aceea va dau un overview mai jos.
Intentia mea a fost sa atrag atentia asupra consumerismului mental pe care il provoaca social media atat la nivelul audientelor care inghit pe nerasuflate si nu mai digera absolut nimic cat si la nivelul proceselor pe care le “forteaza” in companii si in capetele oamenilor insarcinati cu social media management.
Am plecat de la realizarea simpla ca in ultima vreme am inceput sa imi iau laptopul cu mine la baie ca sa fac fata avalansei de informatii si de asemenea ca sa pot tine pasul cu comentariile, posturile si replyurile pe care tb sa le produc. Apoi m-am gandit ca de cele mai multe ori a fost nevoie sa repet de cateva ori un mesaj ptr ca acesta sa prinda si am inceput sa caut date despre lifespanul real al mesajelor in social media.

Desi nu bag mana in foc ptr aplicabilitatea datelor in Romania, conform unui studiu facut in 2010 de sysomos durata de interes a unui tweet e maxim 1 ora. Aceasta ora este cea in care oameni dau, in proportie covarsitoare – 90 si ceva% – retweets sau replies. Dupa 1 ora mesajul este mort, inactiv sau ignorat. Adaug la asta informatia ca sub 10% din tweets primesc un retweet si dintr-o data mi se pare ca aruncam cu pietre in reflectia lunii din lac.

Acelasi studiu vorbeste despre durata de viata a unui status update pe FB; aici lucrurile sau si mai grav ptr ca in medie vorbim de 1 minut sau mai putin. Evident cifrele astea te infioara ptr ca nu au nuante: nu discuta despre ce tip de update, de edge rank, de numarul de prieteni care te urmaresc, de ora cand e postat statusul etc.
Cu toate astea imaginea care se naste este a unui mediu efemerid care inghite pe nesaturate informatie si nu ne lasa sa rasuflam nicio secunda.
Am mai discutat in trecut cum se construieste consecventa cu tactice: adica cum poti folosi campanii punctuale ca sa faci un brand mare (exemplul de atunci fiind Red Bull) si mi se pare ca in social media esti uneori nevoit sa aplici exact genul asta de strategie, planificare pe termen mediu catre scurt, lots of time dedicat neprevazutelor si o multime de crisis management.


Un lucru pe care l-am subliniat si care era menit, la un moment dat, sa faca subiectul unei mini carti este ca social media managerul/ online managerul este un om predispus la epuizare mentala daca nu reuseste sa prioritizeze si sa esentializeze. Monitorizarea 100% este imposibila online iar managementul crizelor este de obicei la ordinea zilei. Motiv pentru care chapeau pentru oamenii implicati in social media management si care pot dormi linistiti noaptea.
in prezentare mai gasiti si cateva recomandari insa va lasa sa le cititi singuri
_______
In final m-am gandit putin ca top 5 social brand in Romania sunt totusi branduri atipice pentru aceasta pozitie: daca va ganditi logic, top social brand ar trebui sa fie un brand apropiat organic de viata cotidiana deci probabil mai degraba un FMCG. Dintre cele 5 Vodafone imi pare cel mai “predispus” la social media, pentru ca Avon are totusi un sistem neconventional de distributie a produselor. Motiv pentru care mi se pare ca e si mai laudabila prezenta celor 5 pe primele locuri in top. Sa speram ca nu se vor epuiza prea repede 🙂