— On Comms Design. From London

Evaluarea “social media readiness”

Am fost ieri seara la RadioLynx, ca sa vorbesc cu Bobby Voicu despre social media, si pe parcursul discutiei s-a ivit o idee la muncesc de ceva vreme.

Discutam tot mai des si, pe masura ce trece timpul, imi dau seama ca oarecum repetitiv despre cat de nepregatite sunt organizatiile pentru social media, cum brand manageri sau copywriter dispretuiesc blogosfera, cum manageri de agentii digitale nu stiu si nu vor sa inteleaga importanta comunicarii prin display sau a masuratorilor izolate pe efectele digitalului etc. In mod evident insa strategia abordata pana acum pentru rezolvarea acestor probleme nu a dat rezultatele scontate: am vorbit la conferinte, am facut workshopuri, am scris pe bloguri, ne-am lamentat peste tot si totusi sentimentul nepregatirii organizatiilor pentru digital si social media nu a disparut.

Ieri seara cineva la radio sugera prezenta unei persoane buffer care sa evanghelizeze social media in organizatii fara presiunea de a vinde ceva celui care se “lasa evanghelizat”, pornind de la insightul corect ca toti cei care vor sa convinga incearca sa si vanda ceva.  Mi se pare o idee excelenta, insa cred ca inainte de asta mai exista un pas. Nu poti sa te vindeci de ceva daca nu stii ca esti bolnav, si, mai degraba decat sa cred ca organizatiile acestea sunt new media haters, prefer sa cred ca ele nu recunosc in ce stadiu al acceptantei social media se gasesc.

Va dau un exemplu: am crezut toata viata ca sunt un extraordinar extrovert – vorbesc fara probleme si chiar cu aplomb in public, rad tare, gesticulez. Un simplu si scurt test mi-a demonstrat si explicat o multime de lucruri pe care nu le constientizasem – de ce preferam sa ma retrag seara catre casa, de ce nu-mi plac team buildingurile. Sunt un introvert clasic, ba chiar extrem :). Inainte sa stiu asta, ma macinam in contradictii.

Orice organizatie ar trebui sa treaca printr-o analiza a pregatirii sale pentru intalnirea cu social media. Incepand de la un research mai aprofundat si calitativ la nivelul managementului executiv, si continuand cu un cantitativ la nivelul intregii organizatii. Acest research poate arata ce profil de “utilizator” are organizatia si unde si cum poate ea sa lucreze ca sa imbunatateasca aceasta situatia.

Lucrez impreuna cu trei buni amici, oameni de cercetare, la un astfel de research si cand avem un prim studiu de caz o sa va arat cateva findings.