— On Comms Design. From London

Fashionista bloggers – ce-am inteles de la Digital Divas

Am fost acum cateva zile la un eveniment care devine unul cu traditie in onlineul romanesc – Digital Divas. Daca nu gresesc si cred ca nu gresesc, el a inceput sub denumirea de Women on Web pe vremea cand era organizat in parteneriat cu Danone si incet incet, odata cu apropierea de alt partener, anume Avon, a primit o tenta putin mai glamour si mai lifestyle devenind Digital Divas.

Imi placea mai mult conceptul de Women on Web, mi se pare ca prindea mai bine dimensiunea antropologica a provocarilor pe care le reprezinta statutul de femeie in mediul online. Ma tem putintel de termenul de “diva” ptr ca am impresia ca in Romania el este asociat unei zone uber-mondene care sper sa nu aiba deloc de-a face cu digitalul in viitorul apropiat,si de aceea am mers cu inima putin stransa la Digital Divas.

Nu vreau sa fac o recenzie a ce am vazut acolo. In general, regret in continuare ca nu exista o istorie serioasa si obiectiva a fenomenului de blogging in Romania pentru ca e putin trist sa vezi oameni care abia au inceput emitand truisme si facand cam aceleasi faux pas-uri ca si “inaintasii” lor, bloggeri care au dat drumul acestui fenomen in Romania, acum 6-7 ani poate chiar mai mult.

Ce mi s-a parut interesant si cumva de bun augur este ca putem avea un eveniment in care lista de speakeri este evident dominata de bloggeri cu nisa clara. Deci se poate si non-generalist. La Digital Divas au vorbit in mare parte fashion bloggers – fie ca erau stilul confesional, stilul egocentric sau stilul street. Nu, nu va luati dupa terminologia mea – am scos-o pe moment ca sa pot departaja niste tipologii de fashion blogger si mai ales ca sa ridic o intrebare pe care am dezbatut-o si impreuna cu o amica care detine un blog de fashion.

Asadar, cum e mai bine sa te pozitionezi ca sa ai succes cand esti fashion blogger?

Fashion bloggerul egocentric este cel care aplica pe sine retetele de stil pe care le propune, promovand astfel atat un stil, cat si creatorii pe care ii imbraca dar mai ales pe sine. Monetizarea unei astfel de imagini este deci mult mai usoara ptr ca te vinzi pe tine, te faci un VIP endorser. La ei vedeta este Chiara Ferragni. La noi Alina & Diana, Ana Morodan, Doina Ciobanu precum si 80% din fashion bloggerii cat de cat relevanti sunt ego-bloggers.

Prietena mea imi spune ca asta e singurul mod de a monetiza. Tu esti produsul care imbraca alte produse.

Ce ziceti atunci de street-style bloggers, tipologia care a inventat practic nisa asta, in frunte cu The Sartorialist si Garance Dore. Ambii isi fac o datorie de onoare din a nu posta fotografii cu ei si doar recent setea de imagini cu cei doi a fost satisfacuta de faptul ca Scott o mai fotografiaza pe Garance cand ies in oras (da, cei doi sunt un cuplu). In mod evident, ei vand altceva decat imaginea proprie, anume un skill, indemanarea de a surprinde si a valida drept “style” lucruri pe care nu au pus inca mana creatorii consacrati. Si ei par sa monetizeze bine.

La noi acest tip de material a prins mai ales in revistele glossy unde rubrica de street style era nelipsita dar inca nu am prins un blog de genul acesta care sa si fie de succes. Aceasta tipologie “rupe” prin tarile scandiave unde, spre norocul lor, ploua cu mini designeri sau style naturals la orice colt de strada.

Si inchei cu confesionalul, un tip de style/fashion blogger putin mai editorializat unde accentul nu este pe fotografie sau sfat ci pe comentariu si satira. Confesionalii vin din zona specializata, sunt oameni care poate lucreaza in industrie si care vor sa explice lucruri si nu sa le arate. La noi cativa fashion editori si creatori au incercat treaba asta dar nu stiu cat merge pentru publicul mainstream.

Intrebarea ramane insa, cine monetizeaza mai bine? Tehnic, ego-bloggerii sunt mai vizibili deci ar trebui sa primeasca mai mult. Practic, ei primesc multe freebies insa castiga mai putin din consultanta. Street style bloggers par a fi cei care domina in topul veniturilor potentiale ptr ca pot monetiza si misterul imaginii lor, si setul de skills pe care il construiesc pe blog. Confesionalii? Hmm, deocamdata e complicat cu ei pentru ca e greu sa faci editorial si sa ramai echidistant si la un moment-dat un brand sau altul va decide ca nu meriti banii lui.

Voi ce ziceti?