— On Comms Design. From London

Rebrandare in online

Acum cateva saptamani am fost la un #Hotspot Internetics ca sa vorbesc alaturi de Dragos Novac, Cristina Bazavan si Bogdan Theodor Olteanu despre personal branding. De data asta era despre brandul meu si nu despre cum se face brandul altora. Am spus putine :), face parte din brandul meu insa m-a frapat o chestiune spusa de Cristina, anume ca ea ar trebui sa munceasca tot cat a muncit pana acum ca sa isi construiasca un brand, daca ar fi sa o ia de la zero.

Cat iti ia sa te brandezi online? O luna, un an, o viata? Eu cred, contrazicand putin experienta Cristinei, ca, facut cum trebuie, un proces de branding online dureaza intre 6 luni si 1 an. Te poti branda, sau alternativ rebranda, cu succes intr-un interval relativ scurt de timp in ciuda faptului ca memoria onlineului, se spune, nu?, este infinita.

Teoria spune ca un brand este suma perceptiilor pe care le genereaza in mintea celor care iau contact cu el. Perceptiile, zice tot teorie, sunt imposibil de controlat. Pe net, acolo unde nimic nu dispare, unde amprenta ta digitala nu face decat sa creasca cu fiecare zi, brandingul este insa si mai delicat. Cum sa combati memoria implacabila a masinilor care iti tin minte fiecare miscare? Din fericire efectele memoriei infinite a internetului sunt anihiliate de viteza cu care poti genera continut creator de perceptii. Ai scris o prostie ieri? Daca azi postezi o imagine inspirata, prostia de ieri va fi data uitarii. Onlineul te lasa sa te reinventezi cu o viteza imposibil de duplicat in lumea reala.

Va supun atentiei doua cazuri care mie mi se par fascinante si sper ca oamenii in chestiune sa nu se supere pe mine ca i-am facut studii de caz. Primul este Alex Negrea , actualmente editor la alexandrunegrea.ro si Social Media Manager la BCR. Nu stiu cati dintre voi asociaza imaginea actuala a lui Alex cu Buddha, un blogger tanar, “rau”, care asculta rap, posta imagini cu gangsta rapperi si injura establishmentul. Sunt, Alex si Buddha, una si aceeasi persoana, numai ca Alex Negrea si-a trecut in mod constiincios si organizat brandul personal printr-un proces de reconfigurare foarte foarte clar. De altfel, mi se pare rebrandarea lui Alex un caz de manual pornind de la schimbarea URL-ului, prin redesign de blog, schimbarea tematicii, efortul depus catre o scriitura de alta factura, si pana la imaginile folosite, postarile pe FB si fotografiile personale urcate acolo. Alex Negrea a reusit in mai putin de 2 ani sa-si modifice complet brandul personal avand un plan simplu si organizat.

Al doilea exemplu este, ptr mine, Sebi Bargau aka visurat.ro. Sebi este un om pe care il puteti urmari in mijlocul procesului de rebrandare. Printre probloggeri de traditie din Romania, Sebi, care continua sa scrie la URL-ul visurat.ro (!!),  incepe sa devina, prin prezenta la evenimente, prin proiectele pe care le sustine si le promoveaza si, mai ales, prin factura prezentarilor pe care le livreaza un problogger educator, o pozitionare foarte frumoasa intr-o blogosfera care, cum ziceam, duce lipsa de modele.

Mi se pare incredibil ce a reusit Alex si urmaresc cu entuziasm ce face Sebi. Ambele cazuri demonstreaza ca brandingul nu e un accident si ca un brand puternic se poate construi sau reconstrui cu un plan clar si bine gandit.