— On Comms Design. From London

Social media, automatism si alegere

Social media ar trebui sa fie despre alegeri. Nu exista adanc in ADN-ul nostru drive-ul sa umplem siteurile unor copii geniali cu cele mai intime detalii ale noastre. Nu mi-e inca foarte clar daca exista in ADN-ul nostru sa fim hyper narcisisti si voyeuristi pentru ca acestea sunt starile de spirit primare pe care le identific atunci cand ma uit la majoritatea interactiunilor pe social media. Omul esential sa fie el setat sa isi doreasca 100% atentie si sa stie si cel mai mic detaliu despre viata celor care il inconjoara? Mi se pare un instinct foarte tabloidic ca sa fie unul natural. Dar revin, din considerentele de mai sus si din altele, cred ca social media este despre alegeri – aleg sa imi fac cont, aleg sa imi pun acolo niste poze, aleg cu cine sa ma conectez, aleg cat divulg despre viata mea.

Imi dau insa seama ca tot mai mult social media devine despre automatisme. Ma trezesc dimineata si trebuie sa ma loghez sa vad ce s-a mai intamplat. In final, dupa 20 de pagini de scroll, nu am gasit nimic interesant in afara de doua trei articole pe care le am si in reader. Dar 15 minute mai tarziu simt nevoia sa ma loghez iar. Verific profile ale oamenilor pe care i-am cunoscut in trecere. Sindromul Refresh a capatat dimensiuni nebanuite de cand avem social media. Si la fel cu postarile. Nu mai aleg ce sa postez. Fac o poza si o arunc pe retea. Ma gandesc la ceva si pun pe retea. Vad un titlu interesant si pana sa citesc articolul ii dau share [uneori, actul de share pare suficient si nici nu mai citesc]

Nu e nimic rational si selectiv in asta. Automat. Ca fumatul. Stiu ca probabil nu e bine dar fumez pentru ca imi vine, nu ma pot abtine si gasesc un grad de sastifactie in gest. Problema e ca automatismele nu au ceva esential: un argument al necesitatii, un de ce fac asta si de cele mai multe ori, in ADN-ul unui automatism tocmai aceasta lipsa de rationalitate inscrie un alt pericol: repetam lucrurile care ne fac placere nu cele care ne fac bine 🙂

Social media ar trebui sa fie despre alegeri. Dar se pare ca este un automatism.