— On Comms Design. From London

Social Media Readiness

M-am intalnit de 100 de ori cu Brand Manageri si Marketing Manageri cu un discurs virulent impotriva blogsoferei si unul cel putin apatic in ceea ce priveste social media. Mi-e greu sa gasesc o explicatie pentru refuzul unui om al carui job este sa foloseasca orice instrument la dispozitia lui pentru a-si promova produsul de a intelege canele de persuasiune atat de importante cum sunt new media. Am stat in zeci de intalniri in care se discuta spotul TV timp de ore si unde la final se intreba “mai avem ceva?” si se auzea “pai mai sunt astia cu internetul dar nu e esential”. Am asteptat aprobari timp de saptamani intregi pentru siteuri mici de campanie pentru ca brand managerul uitase pur si simplu de partea de digital din bugetul sau. Mai grav, am avut situatii in care presiunea din partea colegilor de companie asupra omului de marketing a blocat proiecte, a modificat obiective. Nu de multe ori relatia cu departamentul de IT a fost una conflictuala.

In aceste conditii nu mi-a fost greu sa discut despre Social Media readiness la seminarul despre Facebook din ziua II a PR Forum, eveniment organizat de Cristian Manafu si Evensys. Tematica era mai degraba succesul in proiecte pe FB insa ante si post vorbitorii mei (Alex Negrea [prezentarea aici]  Cristi Manafu, Bobby Voicu) au explicat destul de amanuntit ce trebuie sa faci si sa nu faci pe FB. Mie mi s-a parut important sa subliniez ca succesul in proiecte de social media sta foarte mult si in genul de organizatie care implementeaza astfel de proiecte. Este nevoie de un anumit climat intr-o organizatie pentru ca relatia cu social media sa infloreasca si, din cate am vazut pana acum, un factor esential este implicarea directa a cel putin unui membru al managementului senior.

Prezentarea o gasiti mai jos si de asemenea gasiti un link de pe care puteti descarca formularul de evaluare.

In prezentare am inclus cateva argumente la prima mana despre nevoia de a evalua si apoi de a face cunoscuta managementului si echipei clientului care este atitudinea organizatiei, ca intreg, in ceea ce priveste social media. Cred ca efortul de a implementa proiecte in social media este dublat atungi cand ai o organizatie antagonica si de asemenea mai cred ca nimeni, dra chiar nimeni, nu va recunoaste up front ca nu are o relatie buna sau o intelegere buna a ce inseamna social media.

Am enumerat ca factori esentiali in buna implementare a proiectelor de tip social media:

– implicarea nemijlocita a managementului – o sa vedeti ca odata ce un CEO se intereseaza de pagina de FB sansele sa obtineti bugete pentru social media sunt mult mai mari

– includerea cunostintelor de social media in depozitarul general de know-how al companiei (toti angajatii ar trebui sa fie trainuiti sa gestioneze relatia cu social media)

– legarea proiectelor de social media cu obiectivele de business – nu pot sublinia cat de important este sa stabiliti indecsi de succes pentru proiectele de social media care sa nu fie diferiti sau rupti de obiectivele generale ale companiei. daca faceti asta practic rupeti organizatia de proiectul vostru si intr-un final va veti trezi ca faceti ceva eminamente dispensabil ca sa nu mai vorbim ca veti fi un outsider pentru ceilalti oameni din echipa.

Cum spuneam si cu ceva vreme in urma, lucrez la un chestionar mult mai detaliat pentru evaluarea social media readiness. Am folosit pentru asta resurse de la Radian 6, Demand Metric si altele si sper ca in curand sa am ceva frumos de aratat 😉

http://dl.transfer.ro/transfer_ro-19mar-ec39f8e948.zip