— On Comms Design. From London

Test de publicitate

Sa zicem ca vreti sa lucrati in lumea glamuroasa a advertisingului (nu da la fel de bine daca scriu publicitate). Neclar la momentul zero ce vreti sa faceti. Organigrama e confuza. Ati auzit de accounti care s-au facut strategi, de strategi care s-au facut copy, de copy care au ajuns accounti, de artzi care fac strategie si uneori si account management. Voi stiti cate putin din toate si beneficiati de plasticitatea mentala proprie tineretii: puteti face orice si dormi foarte putin in timp ce o faceti.

Normal, vi se va da un test de genul “iata o rola de hartie igienica. acum vinde-o intregii populatii a Germaniei de Vest inainte de razboi”. Genul de brief absurd, futurist si complet fara miza pentru voi. Si trebuie sa dati creatie, executii, nu numai strategie. Ce rezulta, de obicei, din genul asta de teste sunt exemple similare de absurd si non-miza.

Va propun eu un test mai simplu. Sa zicem ca bunica voastra are un apartament mic de vanzare intr-un bloc marginas din Berceni. Vrea sa il vanda repede si a auzit ca au intrebat unii pe la administrator daca se vinde ceva in cladire. In timpul unei vizite pe fuga (ca deh, bunica e batrana si apartamentul e mic si miroase a batranete si mai e si taman in Berceni) va roaga sa ii faceti un anunt mic sa-l lipeasca de usa liftului. Are doua foi A4 si un pix cu varf subtire si pasta neagra pe terminate si vrea sa puna anuntul in seara aia.

_____________________

In seara asta am stat 20 de minute in fata unei coli A4 cu un pix in mana. Aveam de scris un anunt si nu stiam nici macar cum sa il incep: “Apartament de vanzare? Super ocazie! Promotie maxima! Vrei sa stai in blocul asta? Ia un apartament ieftin. Vand apartament. Urgent apartament in acest bloc. Cauti apartament in acest bloc. Eu am unul”?

Au urmat zeci de alte intrebari. Cu ce corp de litera sa scriu? Sa ingros vreun cuvant? Cum sa le aranjez? Sa scriu APARTAMENT cu litere mari si pe un rand si restul sub? Ce sa subliniez? Sa subliniez? Care e informatia esentiala? Ce informatii sa mai dau? Sa pun pretul? Sa las numar de telefon sau email? Sa spun “urgent”? Sa fac un chenar? Sa rup coala in doua ca e mai putin evident formatul? Unde sa le lipesc? Sa le lipesc in spatele geamului? Pe geam? Sa pun si la scara cealalta?

Nu-i usor sa faci publicitate si mai ales nu-i usor sa faci bine lucrurile de baza. Ma gandesc acum ca in loc sa ne strofocam sa facem “happeninguri virale” ar trebui sa invatam sa scriem anunturi de vanzare apartamente si sa le lipim prin blocuri. Si la sfarsitul saptamanii sa numaram cate telefoane am generat. Nu-mi inchipui un CV mai bun decat acela care zice “Am scris un anunt de vanzare pentru apartamentul bunica-mii, pe o coala A4 si am primit 40 de telefoane in 5 zile”. Asta da ROI

__________________

Uneori e executie. Uneori e in idee. Uneori sunt resurse. Uneori nu sunt. Dar secretul e sa-ti faci treaba bine de parca ai scrie de fiecare data un anunt pentru o bunica care nu are decat doua coli A4 si un pix cu pasta neagra pe terminate.

 

Share this article Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Digg thisShare on Reddit0
15 comments
  1. Tudor says: 2011/09/1222:22

    typo: “lumea glamuroasa” in loc de “luma…”

    • Bogdana says: 2011/09/1222:35

      fixed. merci

  2. Tudor says: 2011/09/1222:26

    Super articol si mult adevar zici.

  3. Razvan Girmacea says: 2011/09/1223:07

    Dureaza mult sa faci lucruri simple si bune, un lucru pe care clientii nu il inteleg. Azi am facut o brosura intr-un stil minimalist si cand i-am aratat clientului mi-a zis ca arata bine si mi-a zis ca probabil a fost usor sa fac asa ceva. De reprodus e usor, dar de trecut prin tot procesul de creatie nu. Am stat o ora jumate sa aleg fontul pentru titlu.

  4. Laurentiu Buica says: 2011/09/1223:07

    Faina analogia. Si povestea e frumoasa. Pentru mine nu e neclar ce vreau sa fac. The main issue: se intra greu.

  5. Makavelis says: 2011/09/1300:19

    “se vinde apartament in aceasta scara, iar timpul nu mai are rabdare cu oamenii. suna la…”

  6. katairobi says: 2011/09/1308:06

    de fapt asta insemna publicitate
    de aici s-a inceput, o foaie, un pix si cuvintele magice

    • Laurentiu Buica says: 2011/09/1314:16

      Cam da. O foaie, un creion/pix si ceva research.

      • Kaltabosh says: 2011/09/1516:14

        Publicitatea nu a inceput cu o foaie si un pix, lol.

  7. alina says: 2011/09/1317:31

    Cerinte: repede, zona nu chiar premium, stare: ne…, cu ceva “incarcatura”
    Oare singurele date relevante nu ar fi: in cat timp si la ce pret definitivezi tranzactia?

    Mesajul meu ar fi fost clar, scurt

    Vand apartament x camere in acest bloc – y mp utili – xxxxx euro. Exlcus intermediari.

    Nota: pretul – l-as fixa din start cu 10 % sub pretul pietei zonei si starii imobilului.

    bafta

  8. sibiu says: 2011/09/1515:19

    la un astfel de anunt scris simplu si subliniat clar ca pretul este asa mic deoarece trebuie vandut urgent

  9. veronica says: 2011/09/2111:10

    Esenta,dupa mine, ar fi asta : numarul de sanse sa ratezi este identic egal cu acela de a reusi . Diferenta o faci tu !

  10. Iulia Gheorghita says: 2011/09/2813:46

    Foarte interesant articolul. Nastrusnica ideea cu cele 40 de telefoane in 5 zile, mentionate in CV. Un astfel de rezultat valoreaza mai mult decat simpla descriere: “Sunt o persoana creativa”.

  11. cata says: 2012/07/1316:02

    am nimerit pe aici si as veni si eu cu o idee

    VAND APARTAMENT
    MODEST, CU VECINI AMABILI

    TEL……
    BUNICUTA X

  12. […] am citit pe blogul Bogdanei despre lucrurile simple ce ar trebui să se întâmple în publicitate mi-am adus aminte de două […]

Submit comment