— On Comms Design. From London

Test de publicitate

Sa zicem ca vreti sa lucrati in lumea glamuroasa a advertisingului (nu da la fel de bine daca scriu publicitate). Neclar la momentul zero ce vreti sa faceti. Organigrama e confuza. Ati auzit de accounti care s-au facut strategi, de strategi care s-au facut copy, de copy care au ajuns accounti, de artzi care fac strategie si uneori si account management. Voi stiti cate putin din toate si beneficiati de plasticitatea mentala proprie tineretii: puteti face orice si dormi foarte putin in timp ce o faceti.

Normal, vi se va da un test de genul “iata o rola de hartie igienica. acum vinde-o intregii populatii a Germaniei de Vest inainte de razboi”. Genul de brief absurd, futurist si complet fara miza pentru voi. Si trebuie sa dati creatie, executii, nu numai strategie. Ce rezulta, de obicei, din genul asta de teste sunt exemple similare de absurd si non-miza.

Va propun eu un test mai simplu. Sa zicem ca bunica voastra are un apartament mic de vanzare intr-un bloc marginas din Berceni. Vrea sa il vanda repede si a auzit ca au intrebat unii pe la administrator daca se vinde ceva in cladire. In timpul unei vizite pe fuga (ca deh, bunica e batrana si apartamentul e mic si miroase a batranete si mai e si taman in Berceni) va roaga sa ii faceti un anunt mic sa-l lipeasca de usa liftului. Are doua foi A4 si un pix cu varf subtire si pasta neagra pe terminate si vrea sa puna anuntul in seara aia.

_____________________

In seara asta am stat 20 de minute in fata unei coli A4 cu un pix in mana. Aveam de scris un anunt si nu stiam nici macar cum sa il incep: “Apartament de vanzare? Super ocazie! Promotie maxima! Vrei sa stai in blocul asta? Ia un apartament ieftin. Vand apartament. Urgent apartament in acest bloc. Cauti apartament in acest bloc. Eu am unul”?

Au urmat zeci de alte intrebari. Cu ce corp de litera sa scriu? Sa ingros vreun cuvant? Cum sa le aranjez? Sa scriu APARTAMENT cu litere mari si pe un rand si restul sub? Ce sa subliniez? Sa subliniez? Care e informatia esentiala? Ce informatii sa mai dau? Sa pun pretul? Sa las numar de telefon sau email? Sa spun “urgent”? Sa fac un chenar? Sa rup coala in doua ca e mai putin evident formatul? Unde sa le lipesc? Sa le lipesc in spatele geamului? Pe geam? Sa pun si la scara cealalta?

Nu-i usor sa faci publicitate si mai ales nu-i usor sa faci bine lucrurile de baza. Ma gandesc acum ca in loc sa ne strofocam sa facem “happeninguri virale” ar trebui sa invatam sa scriem anunturi de vanzare apartamente si sa le lipim prin blocuri. Si la sfarsitul saptamanii sa numaram cate telefoane am generat. Nu-mi inchipui un CV mai bun decat acela care zice “Am scris un anunt de vanzare pentru apartamentul bunica-mii, pe o coala A4 si am primit 40 de telefoane in 5 zile”. Asta da ROI

__________________

Uneori e executie. Uneori e in idee. Uneori sunt resurse. Uneori nu sunt. Dar secretul e sa-ti faci treaba bine de parca ai scrie de fiecare data un anunt pentru o bunica care nu are decat doua coli A4 si un pix cu pasta neagra pe terminate.

 

Share this article Share on Facebook
Facebook
67Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Digg this
Digg
Share on Reddit
Reddit
0