— On Comms Design. From London

“Trebuie sa va deplasati dvs …”

Articolul asta este despre viitor. Cand m-am gandti la cum sa il structurez citeam asta (nu va stresati sa il cititi pe tot, este doar un exemplu despre ce se poate face ca sa sustina povestea de mai jos care este despre ce nu se poate face) si m-a lovit distanta intre companii care inteleg incotro ne indreptam si companii care nu fac asta.

Nu suntem acolo nu e o scuza sau un motiv sa nu te pregatesti pentru ce vine. Oricat de putine smartphoneuri sunt fata de ce ne asteptam, oricat de stresati suntem de plata cu cardul online, oricat ne place sa punem mana pe ce cumparam, oricat de putina incredere avem in aplicatii de plata prin internet, peste cativa ani nu va mai fi asa. O sa platim cu cardul, o sa avem toti smarphone sau tableta, o sa ne cumparam si mancarea de pe net, o sa semnam contracte si o sa comunicam la distanta pe net. Nu ptr ca ne vor obliga companiile hraparete de tehnologie, nu ptr ca ne vor vraji producatorii de deviceuri, nu ptr ca reclama de ne lua mintile ci PENTRU CA E MAI SIMPLU. E mai simplu sa stai acasa si sa bifezi ceva intr-un ecran si sa iti vina factura pe sms, e mai simplu sa comanzi un produs pe net, e mai simplu sa platesti factura cu sms, e mai simplu sa faci orice operatiune de la tine de acasa. Mergem inspre acolo ptr ca oamenii aleg ce e mai simplu.

Exemplul 1: de ce e ING banca de retail nr 1 in Romania? Ptr acum cativa ani au stiut sa faca lucrurile mai simple ptr oamenii care conteaza: online banking, sucursale in care intrai si noaptea, produse simple. Intre timp restul i-au prins din urma, dar ei au fost acolo cand si noi eram acolo.

Contraexemplul 1: la o anumita companie de internet si altele ca sa reziliezi un contract tb sa te deplasezi fizic intre orele lor de program la un sediu, nu oricare, nu, unul dintre cele cateva care au casa de comercial. sambata si duminica sunt si mai putine si de obicei la mama-naibii prin centre comerciale marginase. vrei sa achiti restanta prin online banking? esti dispus sa astepti pana ei receptioneaza plata si vrei sa reziliezi prin fax sau, ptiu drace!, un scan pe mail??? [btw, nu voiam sa reziliez ptr ca nu mai voiam sa lucrez cu ei, dimpotriva, voiam sa inchei alt contract mai barosan]. nu se poate decat “daca va deplasati dvs..”. lovitura de gratie? La sucursala unde m-am deplasat domnia mea, NU SE POATE PLATI CU CARDUL! :))))

Articolul asta e scris numai pe 1/2 la nervii generati de interactiunea cu o astfel de organizatie. El e menit, de fapt, sa sublineze ceva foarte simplu. Cand la numai 8 ore distanta cu avionul un om comanda un device pe net, il primeste acasa, il plateste cu cardul, se aboneaza la un serviciu care face streaming de showuri TV si urmareste televiziune (fosta prin cablu) la el in pat, TOATE  fara sa se fi deplasat domnia sa niciunde, nu poti presupune ca noi, ceilalti, care nu suntem inca acolo, nu vom fi sedusi de cat de buna e viata celor care sunt deja acolo.

Acum ceva vreme, inainte ca totul sa se mute in fibra optica, puteai sa te mai bazezi pe forta coercitiva a monopolului pe care ti-l dadea exclusivitatea pe o locatie fizica. Numai tu livrai ceva undeva. Lucrul asta NU MAI EXISTA sau va disparea in urmatorii 4-5 ani. Va fi mai usor sa aflu cine livreaza unde credeai ca numai tu livrezi, va fi mai usor sa solicit serviciul pe care credeai ca il pot solicita numai de la tine altcuiva, va fi mai usor sa platesc unuia care are card sau plata pe net. Si am certitudinea ca toti vom alege ce e mai usor. Si atunci prima intrebare pe care tb sa si-o puna companiile este “cum e mai usor pentru clientii mei” si nu sa comunice ca “trebuie sa ve deplasati dvs …”