— On Comms Design. From London

Webul este despre locatie, nevoie si incredere

Am scris in articolul despre Redescopera despre [care mi se par mie ca sunt] cei trei piloni dupa care ar trebui sa ne organizam orice intiativa pe web in vremurile in care traim. Ziceam ca Redescopera

“furnizeaza, direct, simplu, mult cautatele si laudatele trusted peer suggestions si organizeaza informatia dupa nevoi, locatie si incredere (care sunt, va reamintesc, cei trei mari piloni ai web 3.0)”

Ii reiau mai jos ca sa lamuresc putintel cum inteleg eu evolutia internetului si de ce am facut aceasta clasificare.

1. Nevoi – in “preistoria” internetului la noi  webul era informational, un depozitar usor cautabil de know-how, knowledge si ce mai know vreti voi.

In acel moment Internetul era pur si simplu un dumping ground ptr maculatura sau cel putin asa il foloseam noi, in inlocuitor de succes la cartilor, instrument facil de informare seaca. Nu cred ca a uitat cinvea faimoasele “siteuri de prezentare” :).  Cele doua momente ulterioare discutate in extenso dupa prima “incarcare” cu informatie [care a facut ca anul trecut netul sa bata pentru prima oara numarul de conexiuni logice pe care le fac creierele umane,] au fost operational/ functional si mai apoi faza reflexiva (cumva, cea in care ne aflam acum cu retelele sociale).

In faza operationala, webul devine un instrument tranzactional, prin care se operau “tranzactii” necesare rezolvarii unor probleme: aveam nevoie sa platesc ceva, mergeam la online banking, transferam fisiere, incarcam fotografii, editam si printam totul pe web. Practic cloudul este incununarea etapei operationale unde webul devine nu atat depozitar de lucruri cat depozitar de functii.

Etapa reflexiva este una care dupa mine coexista cu cea functionala ptr ca nu vad web-ul devenind exclusiv un loc unde oamenii isi construiesc variante digitalizate ale eu-lui real. Ce vedem acum pe retele de socializare, se spune, este o etapa primara a webului reflexiv. Eu inca sper sa fie un moft, pentru ca eu sper, cu ardoare, ca webul este functional, menit sa ne sustina in eficientizarea vietii reale si nu sa ne construiasca alternative la aceasta.

In etapa functionala pentru care ar trebui sa dezvoltam, nevoile sunt esentiale pentru ca intrebarea de baza este ce nevoie se satisface acum cu mijloace offline si poate fi simplu satisfacuta cu cele online. Vedeti succesul Spotify unde nevoia de a asculta muzica fara o vizita la music store, sau fara a descarca pe un device a devenit un model de business. Nevoile sunt cele care conduc webul functional. Nevoia este cel mai important stimulent de crestere in web.

2. Locatie – nu mai este necesar sa va explic ca odata cu smartphoneul accesul la web devine local, in sensul ca in marea majoritate informatia cautata si recuperata pe mobil este mai ales una locala si imediata. In US, un procent semnificativ din toata publicitatea pe device mobil se face la businessuri locale, si mai toate cautarile sunt referitoare la chestiuni din zona imediat limitrofa deviceului de pe care se face cautarea.Locatia este sursa de dezvoltare in web.

3. Incredere – inca asteptam momentul magic in care informatia se va organiza dupa recomandarile prietenilor sau altor surse de incredere. Butoanele de like si +1 asta urmaresc, o noua ordonare sau o reordonare a informatiei cu un aport esential al cercului de prieteni. Cautarile erau, pana acum ceva vreme, influentate de comunitate – esentiala in algortimul de cautare din orice motor, dar asta nu mai este suficient ptr ca nu avem incredere in necunoscuti. Acum ceva vreme poate aveam incredere in necunoscuti mai mult decat in roboti dar tehnologia avanseaza si noi dorim recomandari numai de la oameni in care avem incredere.

Tot pe baza de incredere se construiesc si marile siteuri de licitatii de bunuri si in principiu tot pe baza cercului de prieteni si pe puterea “peers” se dezvolta si sistemul de social buying. Increderea este cea mai cautata moneda in web.

🙂